Direktlänk till inlägg 28 december 2014

Kejsarens Papegoja

Av Beatrice F Wik - 28 december 2014 23:19


Min son och jag har köpt oss nya telefoner. Jag ska sälja min gamla iPhone och därför har jag lagt över alla värdefulla bilder på datorn. Någon som vill köpa en iPhone 4S? Eller två... ???

Ska lägga ut dem på Blocket, tänkte jag.


Och till min ekonomiska rådgivare Pappa: Det blir inte alls särskilt mycket dyrare med de nya eftersom vi har abonemang! Abonemanget på de gamla hade gått ut och telefoner blir inte 100 år så, nu har vi skaffat iPhone 6 isället. Min son är supernöjd, själv är jag inte alls typen som finner nöje i att visa staus genom prylar (utan är snarare den som känner "dåligt samvete"... hmmm- behöver egentligen ingen lyxtelefon, men jag behöver ju en fungerande.)

 Folk vet ju att jag är lärare i alla fall (och är man någorlunda allmänbildad vet man på ett ungefär vad en lärare tjänar och lärare är INTE RIKA), så mycket mer kan det inte bli, om jag inte väljer att omskola mig eller gifta mig rikt, men likväl är jag ju "bara" lärare, hur jag än väljer att gifta om mig, så det blir ju inget annat än löjligt när man försöker köpa sig till någon form av anseende och respekt via prylar. I alla fall när man är vuxen, barn och ungdomar gillar väl att stajla på det viset, så var man säkert själv.


Eller kanske inte, för min del, för mig blev det nog tvärtom eftersom jag kom från en bruksort där alla skulle vara lika, jantelagen var kraftigt utbredd. Och i min familj hade vi det skapligt rent ekonomiskt, men det var inte alls till gagn för mig som ung, utan väckte snarare avund och aggression hos kamrater. (Måste väl i rättvisans namn tillägga att det här inte gällde alla, jag hade många fina kamrater med, utan jag talar nu om inställningen i allmänhet.)

Jag flyttade iväg från den här bruksorten så fort jag bara kunde och säger bara: Aldrig mera Jante! Det är så destruktivt och förtärande.


Har sedan ungdomens dagar pga av min historia som bruksortstjej för övrigt blivit totalt anti mot märkeskläder. Mina föräldrar var klädintresserade, så jag som flicka fick kläder av fina märken, men jag förstod det aldrig liksom själv. Ingen annan i min omgivning hade sådana kläder, så jag blev ju bara "konstig". Och nu, som vuxen, skulle jag aldrig kunna köpa ett klädesplagg bara för att det har ett visst märke och därmed blir tredubbelt så dyrt. Bara underligt i mina ögon.



Apropå det jag skrivit om att köpa sig respekt och status vill jag referera (då jag inte minns dikten helt som den är) till Nils Ferlin. Han har skrivit en klockren dikt, just om det här. Den beskriver att kejsarens papegoja, han talar ett finare språk än krukmakarens papegoja. Men det gör honom inte till mer än just papegoja- i alla fall.

De är båda papegojor. Varken mer eller mindre.


Tänkvärt!

 
 
Annie

Annie

29 december 2014 17:47

Tack så mycket för dem fina orden Bea<3 det värmer :)
Jag trivs så mycket bättre i den kroppen jag har nu, den är starkare och piggare ;) och gladare :)
Ja jag älskar verkligen tränings-ruset, blir helt euforisk :)

Hoppas det går bra med nya telefonen :) Själv har jag samsung ;)

Ha en fin kväll vännen!

Kram<3

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

29 december 2014 18:38

En vacker själ i en vacker kropp, Annie.

Ja, den är rolig, telefonen!!! =)

Ha en fin kväll du med, min vän!
Kram kram

 
luvcatz

luvcatz

29 december 2014 21:20

Yes, fuck Jante :) kom att tänka på Leif Brixmark new Holland band, låt tre i klippet nedan, om en vilsen papegoja, så härligt, ärligt cynisk låt, har du hört dem förut?

Finns inte så många klipp på youtube, tror de är lite emot kommersiella saker, superbra live dock :) kram

https://m.youtube.com/watch?v=gIXK-RfcokU

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

29 december 2014 21:25

Neej, aldrig hört dem men ska lyssna nu... se vad du har hittat på min vän! =)

Kram kram

 
luvcatz

luvcatz

29 december 2014 21:30

fanns visst på Spotify, låten heter Hallelujah :)

Min iPad är inte den lättaste å länka med :/ måste varit sånt vajs när du inte kunde kommentera - skumt men tekniken är inte alltid med mig :)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

29 december 2014 21:42

Det gick att titta =) De var bra, hihi, roliga! Jag gillar visor...

Nej, din blogg kan va jättesvår att nå, det går oftast inte att komma in via datorn utan jag får använda min iPhone... :(

 
luvcatz

luvcatz

30 december 2014 01:05

Tack <3

Jo du, jäkla autocorrect, kan bli hur tokigt som helst :) o än värre om man svarar sms till fel nr hahaha. Hoppas de var nån som kände dig väl o kan ha överseende me snurrigt värre svar :D

Desamma, ha en god natt in i småtimmarna :)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

30 december 2014 01:18

Hehe...Du är också vaken?! =)

Har sett på film, jag, o jag ska upp tidigt imorgon men jag kan va lite trött, ska ju inte jobba... Nattugglan Bea är i högform!

Ja, det kan bli så dumt så det är inte sant!!! =) Ja, det var en nära kompis, så vi bara skrattade åt det hela.

Sov nu gott, det ska jag...i några timmar! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards