Alla inlägg under januari 2015

Av Beatrice F Wik - 10 januari 2015 18:00


"Den kamp du för idag utvecklar den styrka du behöver imorgon"

 /Okänd

Av Beatrice F Wik - 9 januari 2015 23:55


Boom- som en smäll kom det när jobbet drog igång igen...hur hastigt vardagen plötsligt svinner.

Sviiisch- rullar tiden på, det går i ett och är faktiskt riktigt läskigt.

Min prioriteringslista måste komma fram igen, så jag inte slösar bort min dyrbara fritid på skit. Jobbet kan jag inte styra över, där är jag ägd av Grums kommun, och det jag får i uppgift att göra måste göras om jag ska förvänta mig någon lön.

Men min fritid- här måste jag vara otroligt aktsam. Min fritid är som alla andra människors enormt värdefull och jag måste naturligtvis ta vara på den och använda den på bästa möjliga sätt. Jag kommer liksom tyvärr inte leva för evigt. Kanske tur det... En viss skillnad är det kanske på mig, som ensamstående mamma, och vissa andra människor. Jag har en stor del av min tid dedikerad till barnen också, så den tid som är just min blir ännu mer minimal. Därför är jag enormt genomtänkt med vad jag gör av min tid... hualigen- jag har ju redan levt halva mitt liv (om jag har tur). Hälften ungefär av den tid just jag går på denna jord har gått upp i ingenstans- den finns bara som minnen. Detta ser jag naturligtvis allvarligt på, skitsaker försöker jag tänka bort, så gott jag klarar av det.


Så- i första hand är det här min uppgift just nu: min livsuppgift, vid sidan av min allra viktigaste roll som mor och medmänniska. (För övrigt har jag ju ett yrke, där jag i första hand kanske inte alltid jobbar för pengar, då hade jag lämnat lärarlivet för länge sedan... jag har en viktig uppgift anser jag själv i alla fall (haha... tur att det åtminstone är någon som tycker att jag gör ett viktigt jobb: jag själv))  =)  Det är ju så när man har med människor att göra, det är det viktigaste jobbet i världen. Och jag försöker tänka så, när jag är trött. Jag har valt det här jobbet, inte bara halkat in här. Jag har studerat fyra och ett halvt år vid universitetet för att få utöva yrket.


I alla fall: Min viktigaste uppgift just nu... "Gå ut och var glad, din jävel... gå ut och var vacker och stolt hela vintern! Vad ska du annars ha allt det här till?"


Lustiga jag... världens mest datatäta ensamstående mamma =)... Jag har fyra bärbara datorer i mitt hus, just den här kommer jag inte åt You Tube på, jag har en bättre fungerande alldeles precis berdvid den här... sitter vid ett bord med två datorer bredvid varandra... Får se om jag har kraft och lust att flytta mig en halv meter åt vänster och logga in på den istället. Den här är gammal och knäpp...


I alla fall: Lundell. Gå ut och var glad din jävel. :)

Av Beatrice F Wik - 4 januari 2015 17:55


Hamnat på bloggar igen, sitter och ströläser nu sista lediga söndagen... med inlägg på inlägg över "dagens outfit".

Jag är lika intresserad av vad du har för outfit idag som du nog är av den här bilden, det här är min dags mest intressanta bild:

 


Hehe... men med den kan jag alltid göra något roligt! =)

Jag ska reta alla män, för att jag som kvinna för en enda gångs skull hittat något jag kan retas med.

Man är ju van att många gånger fått det kortare strået, kvinnor har mindre muskelmassa och mer underhudsfett osv osv, men vi blir sällan tunnhåriga med åren som män blir! Alltid något... Inte för att det gör mig något om män blir tunnhåriga, men jag vet att många klagar över det själva.

Ni kan få köpa löshår av mig... dyrt! :-)

Jag har har så mycket hår, så min frissa brukar fråga vad jag har för kosthållning, jag tar längre tid än vanliga kunder att klippa, och hon brukar få tunna ur det, annars får jag sådana här "dreads" som på bilden, som jag får borsta i hundra år för att få isär, det hela går på bara en dag. Alternativt klipper jag bara bort den tossen, som ovan, för det har bara trasslat ihop sig.


Förresten har jag ingen speciell kosthållning, jag bara har mycket hår.

Skandinaviskt hår är i vanliga fall ganska tunt, säger min lilla frissa, så det är därför jag ska starta den här verksamheten: Löshår för män!!! =)


Interesting inlägg eller hur?

Det är mitt svar på "dagens outfit".

Av Beatrice F Wik - 4 januari 2015 09:00


Årets första söndag, eller om man ser det som jag: jullovets sista.

Lovet har gått extremt fort som vanligt.

Jag har en stor utmaning i att strukturera upp min vardag, nu när den kommer, så att jag frigör mer tid. Mer fritid. Mer tid att njuta. Träna och promenera. Jag mådde smått dåligt under höstterminen pga min konstanta tidsbrist. Jag är ensamstående mamma och jobbar heltid, pendlar 7 mil om dagen och dessutom jobbar jag som kontaktperson för kommunen. Kan tillägga att vi lärare har gott om lov, men vi betalar för dessa lov med 45-timmarsveckor under terminerna.

Den ekvationen är inte helt enkel att lösa alla gånger, men det har gått hittills. Och jag gillar att jobba. Jag mår som bäst när jag är i rörelse, det har jag alltid gjort. När jag blev utbränd för fyra och ett halvt år sedan... ja, tiden innan, upplevde jag det ironiskt nog som om det var på jobbet jag "vilade". Ett arbete är så enkelt på något vis. Jag kan min roll. Min roll som kvinna och människa är tusen gånger mer komplicerad än min yrkesroll. Det är svårt många gånger att vara människa, tycker jag. Mänskliga relationer... komplicerat.


Måste fundera ut något sätt bara, som gör allt enklare. (Är nu tillbaka i vardagsstrukturen),

Jag kommer att prioritera städning långt ner på listan, prioritera bort alla tillställningar jag inte vill gå på, ni vet en värdefull lördagkväll när man sitter på en fest man inte alls hade lust att gå på, bara för att man känt sig tvungen. Det känns smått misslyckat när tiden är så knapp.

Däremot kommer jag prioritera all form av umgänge med människor som ger mig energi, som lyfter mig. Energisugarna är bara att stryka med en gång. Barnen kommer alltid, som alltid, först. Sömnen är viktig- med ett liv i harmoni som villkor. Utan harmoni börjar sömnen strejka, så är det för mig. Och har jag inte fått sova tillräckligt tar mitt immunförsvar stryk. Så det gäller att skratta, leva och må så jäkla bra som det någonsin går- annars hamnar jag i den där trista cirkeln- där det ena drar ner det andra.


Nå väl... Vardagspusslet är ingen enkel sak, men jag har ju klarat det hittills, så det kommer nog gå bra denna terminen med. Bara man slappnar av och har riktigt jäkla kul emellanåt, så. :)

Av Beatrice F Wik - 1 januari 2015 23:27

 


Men vad blev detta då?

Hahah, uppe på bilden... så där brukar det inte bli?

Tur att det var på min gamla iPhone =) skärpan var ju dessutom urkass!


Men nu vill jag bara plocka undan julen, när nyår är över, väntar dock några dagar till.

Nu ska jag ha vår här i mitt hus!

I alla fall: Innan jag plockar bort julen vill jag spara minnet av mina mest dyrbara ting, i julskrud.

Julen 2014.

Av Beatrice F Wik - 1 januari 2015 20:15


"Do what you can, with what you have, where you are"


Jag lovade återkomma om citatet (se inlägg nedan) och jag är en stelbent typ som tycker om att göra som jag sagt.

=)


 (Citerar Theodore Roosevelt.)

Av Beatrice F Wik - 1 januari 2015 18:08



God fortsättning till Dig som läser!

Jag spinner vidare på SD-prat som Luvcatz med all rätt bad mig att lägga ner när året är nytt, hoppfullt och spirande, men funderar fortfarande över det där vi skrev om missbruksvård, som många gånger går åt skogen.

Tyvärr samma sak för många kriminella, de hamnar i samma hjulspår, känner ingen annan värld.

Fast jag... jag kan ändå inte låta bli att fundera lite över individens eget ansvar?

Varje människa har ju ändå ett val?

Alla kan hamna snett, alla har olika förutsättningar i livet, kakan delades tyvärr inte rättvist.

Det är kalla fakta.

Men det var apropå vårt samhälle (det som jag tycker är rätt vackert, i Sverige): Om man får en andra chans, en tredje till och med: Varför tar man den inte?


Jag har ett jättebra citat här:

(Eller referat, då jag inte ordagrannt minns det, får kolla upp det senare, nu vill min son att vi ska åka):

"Gör vad du kan, av det du har. Börja där du är."


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards