Alla inlägg den 8 mars 2015

Av Beatrice F Wik - 8 mars 2015 17:47


"Pratar du bakom min rygg betyder det att du står bakom mig, inte på samma nivå, och kommenterar du mitt liv innebär det att mitt liv är mer spännande än ditt.

Forsätt du med det, så lever jag mitt liv under tiden!"


  


/Hittat på Fb... denna Fb!!! =)

Av Beatrice F Wik - 8 mars 2015 17:30


Vasaloppet och internationella kvinnodagen.

Apropå kvinnodagen skrev jag ju faktiskt lite om det härom dagen (se nedan). Jag tycker trots allt att det hänt ganska mycket i utveckligen på bara två generationer.

Å andra sidan är det här livet nog inte mindra krävande. Att vara yrkesarbetande och mamma... jag undrar om det inte varit lättare att gå hemma med barnen; städa och laga mat, medan mannen drar hem stålarna.

Det är svårt att säga, jag har ju aldrig varit där. Definitivt kan jag ju däremot påstå att det nog gynnade livslånga förhållanden: Vad hade hon för alternativ? Hon hade ju ingen försörjning ensam, så man ansträngde sig nog mer för att få äktenskapet att funka, vilket säkert var bra. Framför allt för barnen.

Inte så klokt egentligen kanske att som jag ställa kraven Allan (när man kanske inte är så jäkla perfekt själv) men vi kvinnor idag har ju faktiskt den möjligheten, så det är klart att man utnyttjar den.


Det är möjligt att kvinnor var mindre pressade då de "bara" hade hem och familj att ta hand om. Stor skillnad mot att komma hem klockan fem och vara trött av jobbet... att göra allt det där kvällstid och på helger istället.

Men levde jag för 100 år sedan är jag säker på att jag haft ett av de yrken som kvinnor trots allt fick ha: lärarinna. Det var ju ändå ok. Hihi... Om man fantiserar lite... =)

Jag hade blivit gravt deprimerad, tror jag, om jag gått mellan spis och skurhink dagarna i ända. Jag hade inte varit någon bra hustru.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards