Alla inlägg den 14 mars 2015

Av Beatrice F Wik - 14 mars 2015 23:24


Jag har varit jättetrött idag och har av bittra erfarenheter lärt mig att när jag är så trött finns det en orsak till det.

Då försöker jag lägga allt åt sidan, sedan blir man ju pigg när man fått vila. Kroppen funkar ju så, man kan inte vila i evigheter, utan när kroppen känner att den är redo- då är den det.

Jag har fått bekantskap med ett gäng norrmän, förresten, och måste bara säga... Å, vilka mysiga killar! Koselige gutter!

Du är väl också norrman, Svenn? =)

Jag tror vi svenskar, generellt, är mer behärskade och jag är så innerligt trött på blyga, försynta män just nu. Eller ännu värre: nonchalanta (ähhh... jag bryr mig inte så mycket...) Jag har verkligen genom åren stött på- och fått nog av dem som bara väntar och väntar. Gör inget själva- sitter bara och väntar. Bea tar första steget, Bea tar andra, tredje steget och vid tjugonde tröttnar hon och möts då av sura, oförstående blickar. Va?! Går du nu??? Taskigt!!!


Det är ju mitt fel, så klart. Har man tagit på sig rollen som den offensiva, får man bära den tills man tröttnar. Jag har upplevt ett flertal relationer som funkar på det sättet (relationer på alla plan). Jag förväntas vara den som tar initiativet- och tar jag inget initiativ blir det heller inget. Mycket trist. Försöker nu lära mig att vara mer tillbakalutad.

Ömsesidighet. Två sidor- inte en. Det blir rätt tungt för den som ständigt måste dra lasset ensam medan den andra vant sig vid att det är så.


Men hur jäkla mycket lär man inte gå miste om, om man inte törs gå på?

Det är möjligt att man förlorar (can't win all the time)  - men förlusten måste ju vara bra mycket större för den som bara sitter på rumpan och väntar?!

INGET kommer till den som väntar. Det är en stor fet myt. Man måste själv ta tag i sin situation, sannolikheten är mycket liten att det kommer någon annan förbi och gör det åt en.


Fascinerande, eller inte- att höra om hur vi svenskar halkat efter i löner, men Norge har ju sitt svarta guld, så är det. En av dessa norrmän tyckte jag skulle komma och jobba som lärare där istället, och det vore väl nå't... jag som är svensklärare haha :) i Norge!!! Jag skulle i alla fall få en högre lön.


Sov gott, bloggvärlden <3

Av Beatrice F Wik - 14 mars 2015 09:15


När jag nu ändå är igång och kommenterar Karlstadbor i riksmedia (se gårdagens inlägg) kan jag ju också passa på att ge min syn av onsdagens Uppdrag granskning, om Grums i Värmland. Också sänt i riksmedia.

Hjälp, så snedvinklat! är min spontana reaktion. Jag jobbar där och har så gjort i 17 år. Jag pendlar sju mil per dag tur- och retur och har ingen större längtan efter att söka en lärartjänst närmare mitt hem. Orsaken är att jag trivs mycket bra där, i Grums. Så klart, annars skulle jag inte offra så mycket tid på resor. Det är en fin skola med trevliga elever och hemskt goa kollegor. Grums är en liten ort, en bruksort- som många andra små bruksorter. Vad en bruksort är, tänker jag inte förklara, det vet du säkert redan. Problem finns så klart i alla bruksorter. Problem finns i alla storstäder likväl.

"Att låta ens barn gå på den här ortens skola... det är fråga om gambling". Typ så läste jag i någon av våra morgontidningar. Inte så att Grumsborna själva tyckte så (eller det finns nog de som tycker så med) men de som uttalade sig- utan de tolkade det som sagts i Uppdrag granskning så.

Hallå?! Tar jag ner det till min nivå, kan jag ju tolka det som så, att råkar barnen få mig som lärare, en av Grumslärarna.... "det är en fråga om gambling" Huuu!!! Vilken skräck, för barnens framtid.

Ska jag gråta eller bara skratta åt det?

Jag väljer det senare.

Av Beatrice F Wik - 14 mars 2015 00:15


Från 1978, snart 40 år sedan. Så lustigt att inget förändrats.

It's a heartache... Vad än det är för relation som bryts- det är klart att det gör ont.


Av Beatrice F Wik - 14 mars 2015 00:15

Jag älskar så klart Astrid Lindgren, vem gör inte det?

Innan sekulariseringen i Sverige-  intressant religionsuppfattning.


Och jag tillhör de få idag som TROR att det finns något (som man uppenbarligen säger idag).

Jag är ju helt hundra på att vi inte bara går här på jorden, helt ensamma, förirrade i det vi små människor upplever som viktigt. För egen del tror jag inte ens, utan jag "vet."

Det finns alldeles för många pusselbitar som stämt, bara klirrat, i mitt eget liv- hittills. Det kan ju bara inte vara en slump, det vore bara för konstigt... den sk "slumpen" (sannolikhetslära) ... Om man läst matematik (jag har det inte, jag har bara nosat lite... började läsa matte på lärarhögskolan i min ungdom, men insåg rätt snabbt att det var hela mitt yrkesliv det gällde och bytte ämnen till det som intresserade just mig) men den sk slumpen täcker inte på långa vägar upp det. Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om, men jag gör inte det. Skulle nog bli betraktad som lite underlig, så det är bäst att behålla det för mig själv.

Och det känns både skönt och inte att vara relativt ointresserad av världsliga ting, eller vad man nu ska kalla det.


"Prästen får väl sova hela måndagen men... för en fattig bonddräng börjar knoget igen"- Till Alla jag borde räcka till för.

Av Beatrice F Wik - 14 mars 2015 00:01


Fredagsmyset ikväll har tillbringats tillsammans med en väninna och våra killar, 17 och 15 år gamla.

Så himla roligt att umgås med grabbarna så här, nu i den åldern. God mat och TV-mys, och åhhh så sköj att se "Ack Värmland" på bästa sändningstid en fredagskväll när min kollega /vän Helenas dotter spelar en av huvudrollerna, jag satt och bara log när jag såg det... Toppen Ida Hallquist (som spelar Fanny), sååå fantastiskt roligt! Den här tjejen har alldeles nyss vikarierat som lärare i min klass, och  jag misstänker, bara misstänker... att ungarna kommer att vara smått roade av att få se vikarien på TV:n så här på fredagskvällen, tillsammans med stjärnor som Mia Skäringer och Björn Starrin. Också Starrin känner man ju lite stolthet över som Karlstadbo, han bor en kilometer härifrån mitt hem, i det bostadsområde jag bodde förut, är uppväxt i det bostadsområde jag bor nu, och min dotter har haft ett förhållande med hans brorson. (Hehe... ja... Ack Värmland...) Underbar skådespelare (tycker jag... inte bara för att han kommer härifrån) och jag bara älskar att höra vår töntbonniga men vänliga dialekt i riksmedia, vi som kommer frå Kallsta da... vi ä så snälle da. Snälle men litte dumme kanske. :-)

När man som värmländska träffar utländska nyblivna svenskar, utanför Karlstad, brukar de tro att man är norska. Senast jag hörde detta var när jag var i Stockholm under sportlovet. Värmländskan ligger närmare norskan i intonation framför allt, än stockholmskan.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards