Alla inlägg den 1 april 2015

Av Beatrice F Wik - 1 april 2015 19:55


Splittrade familjer.

Vad trött jag blir på alla fördomar, enkelspåriga förklaringar.

Det är känsligt för mig eftersom jag själv har en "splittrad familj."

När "splittrade familjer" dvs skilsmässor ses som orsak till barnets dåliga beteende, dåliga mående.

Jag kan kontra med motsatsen. Jag har varit på utvecklingssamtal på min sons skola idag. Han fick beröm av läraren både för sitt beteende, sina kunskaper och han mår rätt långt ifrån dåligt. Trygg och harmonisk tonårsgrabb.

Samma med min dotter. Jättefina betyg. Go, empatisk tjej.


Konstigt- när de kommer från en splittrad familj?

De är ju skilsmässobarn.


För f-n... nu blir jag förbannad på denna dumhet som finns på vissa ställen: Det har väl att göra med hur man som förälder hanterar situationen?!

Det går inte skylla ett barns dåliga uppförande, kunskaper, mående på en skilsmässa. Det beror i så fall alldeles på hur skilsmässan hanteras, däri ligger förklaringen. Tror jag och jag har två bevis på att barn kan må bra, trots att mor och far inte lever ihop.


Grovt generaliserat kan man ju, med dessa tankegångar tycka synd om Fredrik Reinfeldts barn. Dem kommer det med all sannolikhet gå åt skogen för... gissar på drogmissbruk, fattigdom, beteendestörningar... You name it.

De är ju skilsmässobarn och det kan inte vara läääätt för stackars Filippa att vara ensamstående mamma. Säkert usel ekonomi, sleten och storrökare- för sådana är ensamstående morsor.

 Vilken tragedi! Usch och fy för "splittrade familjer".

Av Beatrice F Wik - 1 april 2015 19:43

”Många unga som avslutar sina liv gör det i impuls. De vill inte dö men de orkar inte leva. Att få prata med en trygg vuxen som lyssnar och sen i möten få verktyg att fortsätta leva genom  coachsamtal eller terapi gör att varje samtal kan handla om liv och död. Gilla och dela detta inlägg så sprider vi ungdomsjouren till alla de ungdomar som behöver ringa idag eller just nu. Tack.”

Många unga som avslutar sina liv gör det i impuls. De vill inte dö men de orkar inte leva.

Att få prata med en trygg vuxen som lyssnar och sen i möten få verktyg att fortsätta leva genom coachsamtal eller terapi gör att varje samtal kan handla om liv och död.


Gilla och dela detta inlägg så sprider vi ungdomsjouren till alla de ungdomar som behöver ringa idag eller just nu.

Tack.

Av Beatrice F Wik - 1 april 2015 19:26


Stjäl först, frågar sen... =)

Citat från goa Luvcatz (se länkar). Problemer var bara att det GICK bara inte att stjäla bilden från hennes blogg, så istället för att citera refererar jag... och översätter. Det var så bra skrivet! Källa alltså Luvcatz.


"Livet är som en pilbåge. Du måste först ta ett kliv tillbaka om du ska få kraft att ta dig rejält framåt."


Hmmm... Typ så. Fast det lät bättre på engelska, men ändå. Lite klokt.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards