Direktlänk till inlägg 10 april 2015

Lärdom i livet

Av Beatrice F Wik - 10 april 2015 20:15


Hualigen, jag har ett starkt rättvisetänk, trots allt, märker jag.

Tolerant och öppensinnad, men jag gillar inte att bli lekt med.

Pedagog i fingerspetsarna märker jag i mitt tänk- allt man gör får konsekvenser.

En kamrat till mig som också är pedagog menade att den här sidan av oss kan vara lite manipulativ: Belöna det goda, "bestraffa" det onda.

Men så länge man har en sund syn på vad som är "gott" resp "ont" anser inte jag i alla fall- att det är några problem. Det är så man gör när man fostrar goda individer av barnen- så klart. Och man kan använda det på vuxna individer med. :) Man gör ju enbart en god gärning om man eliminerar ett dåligt beteende- också hos en vuxen människa. Tycker jag.


För dig som inte är pedagog: Detta tänk går i stort ut på att belöna på diverse vis de sidor man vill ska utvecklas. Bestraffning är väl ett ord som kanske inte bör användas längre... lite hårt. Konsekvenser är bättre. Att benhårt och envist hålla fast vid dessa konsekvenser.

En riktigt skicklig pedagog behöver aldrig skrika och skälla på några barn, för en riktigt skicklig pedagog har etablerat relationer till barnen- så det bör räcka med en blick för att tala om vad som är rätt eller fel.

Hihi... Nu längtar jag faktiskt till mitt jobb, till barnen, det är så spännande att se vad man kan åstadkomma med dessa små härliga varelser !=)


I alla fall... jag är pedagog. Belönar det beteende jag anser "gott". Och belönar INTE det beteende jag anser mindre gott. Hehe... Undrar om jag ska vara riktigt ful och dra det hela till sin spets, när jag anser mig blivit illa behandlad (detta rör sig om mitt privatliv... nu är jag inte lärare längre). För det är ju egentligen inte "fult" att lära folk en läxa- eller hur? Även om läxan är hård så är det en lärdom för resten av livet som man enbart kan dra nytta av, känna sig tacksam för. Hmmm... det betyder att jag inte är ett dugg elak, utan tvärtom bara en snäll och god människa om jag slår till så det gör ont- ett tag... det går ju över.

Man måste lära sig att man inte ska bete sig ohövligt. Så är det bara. =)

Det är en lärdom i livet.

Och jag är inte alls typen som låter udda vara jämnt när det kommer till min person. Aldrig någonsin, och jag kommer kämpa med näbbar och infernaliskt omsorgsfullt vässade klor för det jag tror på- gör de dig illa (mina klor...) är problemet ditt....

Snälla nå'n: Jag är en viktig människa jag, tycker jag själv i alla fall! :)

Jag måste ha kraft att finnas till för min familj, framför allt mina barn- och för mitt jobb.

Jag behövs så förstör för i h-vete inte detta! Då blir jag riktigt ilsk! =)

 
 
Ingen bild

Svenn

11 april 2015 03:59

hoppas allt okej ?

kram från mej !

Beatrice F Wik

11 april 2015 19:54

Hej min vän!

Ja, det är ok nu. Jag kände mig illa behandlad bara och jag är en snäll person tror jag men ack om jag känner mig kränkt- då tar det hus i h-vete. Jag är ingen lättkränkt typ, men om jag väl blir det tar jag MYCKET illa vid mig.
Fast allt är ok nu, så du behöver inte oroa dig för mig... Tack för omtanken!

Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards