Alla inlägg den 8 juli 2015

Av Beatrice F Wik - 8 juli 2015 23:15


När jag är inne på temat schlager: Min "vän" Carola. Jag säger det så för jag kan gissa att jag hört tio gånger att jag är lik Carola, fast jag aldrig riktigt fattat det själv. Nu vär det ett tag sedan jag hörde det, förvisso. Jag är kanske lik henne utseendemässigt, det långa mörka håret och vi har samma typ av kropp, små rultor, vi är inte så långa och slanka, min "vän" Carola å jag =)

Fast jag är inte så förtjust i Carolas sätt, hon är lite "mycket"... Till sättet har dock ingen sagt att jag är lik henne, mig veterligen. Det får man väl betacka sig för. Hmmm... (Så tycker jag... kanske inte alla som tycker så; det är ju en folkkär artist- all respekt).


Den tiden schlager var kul. ;)


Och just det här är ändå lite jag:


"Jag har aldrig slutat tro

att efter varje natt- väntar gryningen

Och fast jag inte kan förstå

så finns det tid för skratt

-när jag börjar om igen"


Av Beatrice F Wik - 8 juli 2015 22:45

... på den tiden jag såg det.

Numera tycker jag- om jag ska vara riktigt ärlig- inte att det är så mycket att hänga i granen.

Men 1982: Då tog en tysk flicka på bara 17 år vid namn Nicole hem hela segern. Jag minns det jätteväl: hon blev en riktig idol för mig och jag lärde mig tyska tack vare henne. Då, på den tiden gillade man väl enbart låten och tyckte att schlagern var häftig. Numera inser man att det var lite speciellt, just att en tysk flicka satt och sjöng så lugnt och stillsamt om fred- och kammade hem en 12:a från bland annat Israel- roligt om man ser det hela historiskt.

(Judar, andra världskriget, Tyskland, fred- för den som inte är så historieintresserad) Det var liksom sååå jag menade. :)


(För Dig som inte kan tyska, ska jag översätta.

Texten är häftig (Hejdå Hitler)

Så lustigt: Efter sååå många år kan jag fortfarande texten utantill- på tyska. =)


"Ein bisschen Frieden"- lite fred.

Hon sjunger att hon önskar sig fred. Lite värme på jorden och att människor inte ska gråta så ofta.

I det stora hela. Hon sjunger också att hon bara är en flicka, som säger vad hon tycker. Ensam är hon hjälplös likt fågeln i vinden).


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards