Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

En stilikon; en gåta

Av Beatrice F Wik - 9 januari 2010 21:16


Marilyn Monroe är en kvinna som alltid fascinerat mig, ända sedan jag var liten. Jag har sett många av hennes filmer, och haft/har ännu hennes yppiga fägring som kvinnligt skönhetsideal. En vacker kvinna som ser ut som en kvinna... Inte som en 40-kilos pinne med jättemeloner, vilket uppenbarligen är idealet nuförtiden. Åtminstone om man tittar på modellerna.


Eller, ja... det där med jättemeloner är väl kanske inte inne längre. Men det var. Alldeles för länge, enligt min åsikt. Inget fel med stor byst, men att spruta in en massa silikon och utöver detta svälta sig till bristningsgränsen; Är detta skönhet, eller något som någon skapat för att tjäna pengar? 40-kilosidealet blir jag dessutom så fruktansvärt f-bannad på när jag i mitt jobb (och som mamma) kommer i kontakt med tonårstjejer. Trevande, sökande... Krav, krav, krav. Och jag kan nog påstå att det hela skruvats upp och blivit värre än när jag var tonåring på 80-talet. USCH! Må alla tjejer fatta att de är så fina som de är, även om de inte väger 40 kilo. Utan jättemeloner och nuförtiden- hjälp mig- förstorade läppar modell Rosing.


Med åren inser man att skönhet är något som kommer inifrån (så tycker åtminstone jag) och grundas på utstrålning och värme. Om man ändå ska prata om ett vackert yttre, som enbart grundar sig på vad ögat ser, måtte väl denna stilikon; Marilyn Monroe, ta priset?

 

Det var tydligen en olycklig själ, det här. Trots skönhet, pengar och berömmelse var hon aldrig lycklig. Hon dog den 5 augusti 1962, endast 36 år gammal (dvs i min ålder) och hennes död är väl fortfarande en gåta. Blev hon mördad, efter att precis ha avslutat en relation med John F. Kennedy? Var hennes död relaterad till presidentämbetet? Eller begick hon självmord? Hon befann sig i en av sina depressionsperioder den natt hon avled av en överdos sömntabletter.


Jaa, ingen vet. Tragiskt i alla fall. Fruktansvärt sorgligt... Och ännu ett bevis på att skönhet, pengar och lycka inte har ett smack med varandra att göra :(







 
 
Ingen bild

Gull-Britt

10 januari 2010 11:15

Ja visst var hon vacker. Fina bilder du hittat. Jag kommer att tänka på alla filmstjärnebilder man hade, där naturligtvis hon fanns med. Det var förfärligt när hon dog. Man fattade ingenting och det gör man väl inte idag heller. Jag var ung, 19 år och hade precis tagit studenten i Uddevalla och nästa steg blev Karlstad och "Semis", där jag skulle bli småskollärare. (1964). Jag blir lite nostalgisk när jag ser henne.
Jag har också saknat dig på Bloggen, men jag har ju å andra sidan träffat dig på riktigt, om man säger så.
Må gott!
Kram på dig

 
Bea

Bea

10 januari 2010 17:24

Jag är så glad för att du läser, Gull-Britt! Roligt att höra dig berätta om gamla minnen också...

Kramar

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

10 januari 2010 19:12

Här måste jag kommentera mig själv: göra en liten rättelse (åldersnoja som jag börjar få...) Jag är ju 70-talist. Var alltså tonåring delvis under 80-talet, men också under tidigt 90-tal!! Bara så ni vet, alla!!! ;=)

http://beabloggar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards