Direktlänk till inlägg 15 augusti 2015

Ibland behöver jag Din hjälp

Av Beatrice F Wik - 15 augusti 2015 22:43


Käre Gud.

Jag som faktiskt tror på Gud.

Ibland behöver jag sannerligen Din hjälp.

När jag blir förbannad. Pissed off. Lite småilsken så där.

Så där så jag har god lust att puckla på en korkskalle som betett sig illa mot mig- puckla på så att det sjunger om det.

Undrar om det skulle hjälpa mig?

Om jag slår till nu- med full kraft -för att jag känt mig utnyttjad och blir frustrerad vid det här laget.

Jag undrar om jag skulle kunna knäcka honom. För det är en manlig varelse, som behandlat mig underligt.

Med psykopatdrag. Charmigt yttre, rolig ett tag, men sedan visar en sjuk sida upp sig. En otäck, tom en.

Den typen av människor gräver förvisso sina egna små gropar- som de faller i.

Sedan tycker de synd om sig själva- för att de fallit ner i svarta hålor.

Oj, så det kan bli???

Sorry, honey- du hade inte uppfattat att som vuxen bäddar du din egen säng?

Jag har förstått att han mår dåligt.

Jag anstränger mig till det yttersta för att inte gå ner på den nivån. Tand för tunga.

Jag får väl istället tycka synd om kräket.

Jag, som står här i solen, just nu fylld av kärlek: jag får kärlek från alla möjliga håll- och livet bara ler mot mig i nuläget.

Jag ler tillbaka.

Tacksamt, ödmjukt.

Jag, som ser mig för fin för att grusa ner mig- på den där nivån.

...och jag vänder mig bara om och går.

Jag går, med högburet huvud- har inte för avsikt att skada någon.

Tack Gud.

Ibland behöver jag Din hjälp.

Din hjälp att bete mig som den människa jag verkligen vill vara.

<3


Jag har två ledord, i mitt sätt att leva. Alla har det tydligen inte.

Det ena är etik, det andra är moral.

För dem som inte ens tycks förstå vad orden betyder tänker jag nu förklara dem. (Det är uppenbarligen inte självklart för alla, det finns verkligen infernaliska stolpskott. Jag brukar säga att jag är ett tekniskt stolpskott- jag är trög vad gäller teknik. På samma sätt finns etiska/moraliska stolpskott, de skjuter bollarna åt alla håll, i okontrollerad riktning, kan bli rätt i magen på en annan människa- vilket naturligtvis sälvklart slår tillbaka mot dem själva. Och då förstår de ingenting, då är det bara rysligt synd om dem- i deras egna ögon.)


1. ETIK. Läran om rätt och orätt. Inte rätt och fel, utan snarare läran om vad som är ok att göra- och inte.

2. MORAL. När den här läran sätts i verket, i verkliga livet. Hur man handlar gentemot andra männsikor.

 
 
Gubbfan

Gubbfan

16 augusti 2015 10:29

Det är väl så att alltför många män aldrig blir vuxna?
Många mäns fixering vid kvinnors bröst beror på att de fortfarande är kvar i stadiet då de var den första "krogen".
Många byter ut sin mamma mot en annan kvinna som skall ha samma funktion och göra samma marktjänst.
Jo, jag vet att mannen var Vår Herres första försök att göra en människa, alltså en prototyp eller Betaversion om man får prata programerarspråk. Att Vår Herre sedan släppte den skarpa versionen, alltså Eva utan att korrigera eller dra in Betaversionen får väl skyllas på att han troligen hade arbetat övertid och var lite trött.
Här har ni lärare en jätteuppgift att försöka styra upp alla dessa Adams efterkommare.
Ni kvinnor MÅSTE lära er styra redan från början. Det är ju ni som var den skarpa versionen av programmet människa.
Det finns alldeles för många små kungar som tror att deras ord och vilja är lag och andra människor skall rätta sig efter deras nycker.

Sedan tycker jag förstås att det är synd att man tiger om de gamla berättelserna som skapades innan myten om Adam och Eva. Du vet den om att Gud skapade Adam och Lilith samtidigt till varelser som själva skulle bestämma sina liv, människor med lika värde.
Ja, du kan nog mer om Lilith-myten än jag.
Har fått för mig att hon nämndes redan i Giljamesh-sagan.

Jag hoppas att du inte tar illa upp för min mer historiska syn på religionen. Jag är ju inte troende som du nog förstått, men inser vilken betydelse religionerna från Mellanöstern har haft på kulturen och tanken att kvinnor skall ha mindre värde än män och endast finns för mannens behov.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

16 augusti 2015 14:29

Tack härlige Gubbfan för din kloka kommentar!
En del män blir aldrig vuxna, ja... Det har man ju märkt. Gäller naturligtvis långt ifrån alla, men det är tragiskt när man träffar på en av dessa jättebebisar, totalt inne i sig själva.
Men, som sagt: De gräver sina egna gropar, så det är ingen idé att slösa tid på ilska.
Det är synd om dem.

Hoppas du har en fin söndag! =)

 
Ingen bild

Moffa

16 augusti 2015 22:15

Mycket bra kommentar fråm "Gubbfan"!

Beatrice F Wik

17 augusti 2015 22:53

Eller hur?

 
Ingen bild

Gull-Britt

20 augusti 2015 19:52

Ett mycket fint samtal med Gud. Hoppas du får stöd av honom. Kram

Beatrice F Wik

21 augusti 2015 20:23

Tack Gull-Britt!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards