Direktlänk till inlägg 16 september 2010

Jobbsnack

Av Beatrice F Wik - 16 september 2010 22:53


Jag funderar ibland på vart vi är på väg. Alldeles för lama, är vi lärare ibland. Mesar (jag själv inkluderad) som säger "tack" och "jaså?". De flesta yrkesgrupper går ju numera mot att jobba allt mer på distans; via nätet. Allt fler studenter läser på distans. Men yrkesgruppen lärare- vi gör tvärtom. Allt viktigare tycks det bli att vi rent fysiskt befinner oss på vår arbetsplats, även den tid då vi inte undervisar. Jovars; en del av icke-undervisningsjobbet måste skötas på plats. Konferenser med kollegor, elevsamtal, möten med föräldrar etc. Men en ganska stor del av en lärares arbete sker på den egna kammaren (om man nu känner för det... eller var man nu vill befinna sig.) Det rör sig om jobb som planering, konstruktion och rättning av prov, inläsning av ny kunskap, som man sedan skall föra vidare.


Vi lärare har 35 timmars arbetsplatsförlagd tid. Utöver detta 10 timmars förtroendetid, där vi på vår kammare konstruerar och rättar prov osv.


Personligen har jag alltid varit emot den arbetsplatsförlagda tiden över huvud taget. "Ramschema" som det kallas. När jag undervisar: självklart skall jag vara på plats, men varför skall jag inte få förtroende nog att sköta min egen planering själv? Jag är en vuxen människa; planerar jag inte och rättar mina prov finns det ju förutom mina elever en person som får lida för detta: jag själv.


Anledningen till att jag idag skriver om detta är att jag fått höra att lärarna på min skola i fortsättningen kommer att tvingas "logga in sig" när vi kommer till jobbet och "logga ut sig" när vi går. Det hela känns ju enbart förnedrande. "Så att inte gymnasielärarna skall fuska med tiden." Typ...


Som om jag skulle göra mera nytta om jag satt en timme extra och fikade i lärarrummet istället för att gå hem och konstruera ett prov.


Kontrollsverige!!! Hate it!!! ;(


Sov Sött, alla vänsterpartister, kristdemokrater och hela köret! :)

 
 
Dina

Dina

17 september 2010 10:49

Så knäppt! Vem har kommit på så dumt!? Det är nästan kränkande.
Ibland efterlyser jag lite mer sydeuropeisk anda här. Man ur huse istället för att bara knyta näven i byxfickan...
Man borde samla ihop alla "gnällkärringar" ;-)

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gull-Britt

17 september 2010 12:27

Håller helt och hållet med dig. Det där med logga in och logga ut låter förfärligt. Säger jag som tyckte om att jobba hemma. Tur att jag hann att sluta innan denna kontrollgrej kom.
Kram på dig

 
gubbfan

gubbfan

18 september 2010 00:08

Man jämställer alltså pedagogisk personal med industriarbetare och inför stämpelur.
Inte kostigt att de kräver att ni skall producera mer per tidsenhet, dvs fler ungar i klassen, tidigt med betyg och samma kontrollsystem genom hela utbildningsfabriken så att man kan kolla att det blir beställd kvalitet på varan.
Usch och fy!
Det handlar om människor som skall bibringas bildning och kunskap. Det är inte frågan om produktion av bokhyllan Billy.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bea

18 september 2010 00:40


Jaa, förfärligt och kränkande!!! Neej, Dina, jag vet inte vem som kommit på något så knäppt, fick bara veta det av min rektor på en APT härom dagen. Men jag kan ju ta reda på det, så bjuder jag in alla Gnällkärringar till en liten mysig Gnällstund! =) Inte dumt att få avreagera sig emellanåt!!!

Kram på er! ;)

 
Ingen bild

Bea

18 september 2010 00:45


Nu fick jag in din kommentar här också, Gubbfan och nu svär också kd-Bea: Jaaa. Det är ta mej faan helt otroligt!!! Vad i h-vete menar de?!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards