Direktlänk till inlägg 27 september 2014

40

Av Beatrice F Wik - 27 september 2014 14:17


Analyserar kärringskapet. Vad som händer med flickan när hon plötsligt är medelålders. Barnen börjar bli stora och allt mer självständiga och man kommer in i en ny fas i livet.

Mycket intressant fas! Den här perioden är en av de mer intressanta jag varit i, faktiskt.

Mycket förändras. En grej är den jag skrev om nedan: nöjeslivet slutar locka.

En tråkig grej är att man är lite tröttare, har inte riktigt samma energi som förr. Skillnaden är påtaglig sedan åren runt trettio, det märker jag väl på min träning. Man kan ju förvisso fortfarande träna upp sig rejält, men då måste man ha motivation på ett annat sätt. Nu mera räcker den här må-bra-träningen. Man slutar träna för att se bra ut, gör det istället för välmåendets skull.

Perspektivet flyttas från utsida till insida till stor del. Blev uppenbart för mig igår. Jag käkade en massa fredagsmys, vilket förr skulle kunna ha varit ångestladdat på så vis att jag var rädd att bli tjock. "Hjälp, nu har jag ätit så mycket skräp, nu blir jag fet". Den tanken faller mig inte längre in, det är inte lika viktigt det här med hur man ser ut, utan snarare: "Hjälp, vad mycket onaturligt skit det måste finnas i det här godiset. Färgämnen... usch, jag vill äta så naturligt som möjligt". Det är från insidan välmåendet kommer och med detta måste man ju tänka på vad man plockar i sig. Jag skulle aldrig kunna hälla i mig en massa etanol (alkohol) på samma sätt som jag gjorde förr heller. Etanol är ett gift för den som inte behärskar konsten att använda det på rätt sätt. Ett gift som i mitt fall kan ge upphov till ångest. Hualigen, big no no... Ingen lär få se mig packad igen- det är under min värdighet. Jag har redan gjort mina misstag, jag, och tack så mycket, jag klarar mig bra utan dem.

Fulla kärringar är bland det osexigaste som finns, ju.

Välmående och hälsa har blivit viktigt för mig. Jag har insett att det inte är något man kan ta för givet.

Man slutar bry sig i samma grad som tidigare om vad folk runtomkring har för åsikter om en, blir mycket mindre konflikträdd. Får större tillit till sig själv. Jag har mina fel och brister men så länge jag gör mitt bästa och beter mig på ett sätt som jag känner mig nöjd med gentemot andra finns det ingen anledning att inte känna sig bra nog.

Svinerier gentemot andra människor skulle jag däremot inte acceptera från min egen person. Då skulle jag må hemskt dåligt.

Om jag å andra sidan blir utsatt för att människor beter sig illa gentemot mig- får det stå för dem.

Det är inget som jag kan bära eller må dåligt över och det finns så otroligt många fina människor i den här världen så det finns ingen som helst anledning att lägga ner varken tankeverksamhet, kraft eller energi på dem som inte kan bete sig som folk. 

Tiden är för kort och halva mitt liv har redan gått (om jag har tur och får bli 80) så jag måste fokusera på det som är positivt.


Ja, det är en intressant förändring som sker när flickan blir kvinna. (Hahah, kanske inte ska smickra mig själv för mycket... Kvinnan blir tant kanske blir bättre) ;)  Men nuförtiden kan jag nog påstå att flickstadiet med utseendefixering, "omogna" värderingar mm pågår rätt långt upp i åldrarna.

Man blir inte längre kvinna vid tjugo som förr.

I alla fall var så inte fallet för mig. Jag kan bara prata för mig själv, det här är mitt eget perspektiv.

 
 
Ingen bild

Maria Halvarsson

27 september 2014 15:34

Om jag får säga mitt tycker jag det finns många extremt omogna både 40 och 50 åringar så jag undrar om det har med åldern och göra . En del kan inte föra sig hur gamla dem blir./ maria

Beatrice F Wik

27 september 2014 17:17

Absolut, håller med.
Det finns många förväxta bebisar, åren har gått men de har inte hängt med och mognat för det, så ledsamt egentligen. ;(

 
luvcatz

luvcatz

27 september 2014 19:58

Åh jag kan bara hålla med. Har själv moffat både fredags o lördagsmys alldeles ensam i soffan. Städat o bara slappat i ulltofflor, tagit hand om mig själv o älskart :)

Behövde visst en lugn helg för mig själv!
Ha en fin lördagkväll vackra du :)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

27 september 2014 20:22

Så himla skönt! Och välbehövligt!
Samma vännen! =)

 
Sara S

Sara S

27 september 2014 23:53


Jag skrattar jag bea, känner min gamla vän!!!! En sån som du behöver väll inte lägga minsta kraft på hur du ser ut du är vacker som få i alla fall och går du upp i vikt får du allt på de rätta ställena!!!! :-) Livet är inte rättvist gumman.
Men jag älskar dig ändå. Kram Sara

http://undefined

Beatrice F Wik

28 september 2014 00:06

Vad då rättvisa?
Du pratar med en lärare, ska vi jämföra löner???
Fast jag älskar dig med ändå, du rår ju inte för att det ser ut som det gör...
Kraaaam

 
Sara S

Sara S

28 september 2014 00:13

hahaha nu är jag berusad men du har i alla fall den rätta formen bruden. kram

http://undefined

Beatrice F Wik

28 september 2014 00:17

Ja, kram på dig o sov gott!
Jag försöker va lite seriös här. :)
Sov gott vännen!

 
Ingen bild

Sara s

28 september 2014 11:10

Förlåt bea om jag skrev trams på din blogg. Var ute me tjejerna på kontoret igår så jag var lite i gasen och du vet din blogg läser jag varje kväll !!!!! kramis

Beatrice F Wik

28 september 2014 12:51

Men snälla vännen!!!

Tramsig, det är väl jag med... det var inte så allvarligt menat det där med att vi ska va seriösa! :)

Jag blev bara glad för de snälla saker du skrev till mig och jag tycker att du är vacker! En vacker välsvarvad blondin är vad du är.

Och så gulligt av dig att du läser så troget. Tack!

Kramar i massor

 
luvcatz

luvcatz

28 september 2014 11:42

Ja, jag satt som ångestladdad i chock o bara såg katastrofen på teven. Var föräldraledig med min förstfödde o åkte fram o tillbaka på färjor (till Finland) titt som tätt o var så maktlöst förlamad framför teven....

Ha en fin söndag :)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

28 september 2014 12:52

Fy tusan... Vidrigt. ;(

Ska försöka må gott i solen.
Du med!

 
Ingen bild

Anders Wiklund

28 september 2014 13:08

Grattis du har blivit vuxen, det har jag med. Bra skrivet och bra tankar du delar med dig av. Så himla skönt att slippa vara cool och snygg, jag vet att jag har ett värde ändå, jag behöver inte bevisa nånting längre. Jag gör det jag gillar, om någon skrattar så bjuder jag på det. Om någon talar illa om mig får det stå för dem, jag står över sådant. / Anders.

Beatrice F Wik

28 september 2014 14:12

Absolut, skriver under.
Härligt att du också känner så, en trygg man!
Ha en fortsatt fin dag! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards