Direktlänk till inlägg 16 januari 2015

När f-n blir gammal

Av Beatrice F Wik - 16 januari 2015 23:30


Som ung var jag en riktig festprisse. (Och det är inte bara som jag säger: jag söp som en riktig "viking")

Min väninna och jag brukade till och med försvara vårt blöta festande med att "så här har man alltid gjort här uppe i norr- vi är ju vikingar- vi har det i blodet!" (Ganska komiskt, med tanke på att vi båda har vallonrötter, men så långt tänkte vi väl inte... valloner är ju för sjutton inga vikingar!!! =) Valloner kommer ju från Sydeuropa, så är det något folkslag vi kan vara stolta över att vara släkt med så är det romarna.

Det var nattklubb tre gånger i veckan: onsdag, fredag, lördag i många år- under mina senare tonår och första åren på lärarhögskolan. Jag älskade det där livet. Slet med studier på vardagar, och jag fixade studierna galant; vimmel på helgerna. Stadsvimlet, nattvimlet. Det var ett härligt liv.


Numera tycker jag att utekvällar på stan mest är jobbiga. Många tycker nog att jag blivit tråkig- jag anser att jag blivit vuxen. Det är ju så här livet rullar, det är tidens gång. Vi mognar, det vore kanske grovt patetiskt om det vore på något annat vis.

Jag trivs bäst hemma- det är inte så jag säger, utan jag menar det verkligen- från hjärtat. Min lediga tid är kort och värdefull- jag kan inte längre kasta bort den.


Det har jag inte råd med, jag lever ju inte för evigt.

Å nu må jag vara lite stelbent... men jag har i ärlighetens namn svårt att förstå de 40- 50-åringar som prioriterar dance-all-night. Jag är ledsen, men åren går ju, och uppenbarligen gör dessa år något med oss.

Tiden som går gör att vi människor förändras. Utvecklas.

Det skulle vara hemskt pinsamt om man fastnat någonstans; inte utnyttjat denna lärdom som ålderns siffra faktiskt ger.

Åldern är nog trots allt inte bara en siffra på papperet.

Vi förändras- och jag är stolt.

Lite obekväm ibland... men ändå. ;/

Vi får erfarenhet, blir visare, tryggare...

Inte alls längre lika docksöt, utan lite rynkigare. Lite tjockare (och jag har inte för avsikt att banta- så länge jag mår bra.)

Men bra mycket klokare, det här är tidens gång!

Även om jag är samma människa som jag var för tio år sedan har jag ju så klart ett helt annat sätt att tänka nu än då. Varje dag... sätter sina spår. Så klart.

Jag är ingen flicka nu för tiden, jag är med all sannolikhet relativt snart mormor och mitt värde hänger inte längre på hur jag ser ut.


Och alkohol är kraftigt överreklamerat.

Alkohol aktiverar ett må-bra-hormon i hjärnan som gör att själva kvällen upplevs som skitkul.

Vad som är mindre kul är dock att vi efteråt måste betala ett pris för denna kväll i form av mindre gott mående dagen efter. Vi "lånar" nämligen av "det goda" under tiden vi dricker. Detta leder till ett underskott av må-bra-hormoner dagen efter, vilket leder till att många mår dåligt, mår illa, sover dåligt, har ångest osv. Vi är "bakfulla" i mer eller mindre grad, från person till person och beroende på den mängd vi druckit.

Själv är jag en person som är hemskt känslig, och jag har blivit värre med åren.

Jag får ångest av att dricka alkohol. När jag vaknar- dagen efter.

Jag kanske - faktiskt inte-  längre känner för att må dåligt en hel dag, för att jag har suttit och supit en kväll- för mig är det en fråga om livskvalitet.

Och min hälsa är viktig för mig. Jag vill må bra, vill vara glad, ha ROLIGT!

(Och visst må jag väl erkänna... jag är kvinna; det är klart att man vill se så fräsch och pigg ut man kan för sin ålder)


För min del är alkohol överreklamerat.

Känner man inte för att dricka, anser jag inte att man ska behöva bli ifrågasatt, vilket sker ibland... folk tjatar...

Man kanske helt enkelt bara känner för att vakna pigg, stark och glad, skulle det vara så konstigt?

Livet är för kort för att slösas bort på bakfylledagar.

Och den äkta berusningen kan man inte tillföra rent kemiskt.

Den riktiga berusningen... den kommer inifrån.


När f-n blir gammal blir han religiös, sägs det.

Eller för min del... Jag vill bara må bra.

Ifrågasätt mig ej. Var och en gör som man vill.

Eller hur?

 
 
Ingen bild

sara

17 januari 2015 00:41

ha ha ha ! The Winner takes it all the looser stands there small !!
ABBA, kram ringer i möra <3 <3

Beatrice F Wik

18 januari 2015 00:23

Sara, du Sara... :)

Jag fattar ingenting av vad du skriver om Abba å inte har du ringt idag heller, det är ingen ordning å reda på dig, vännen!!! =)

 
Annie

Annie

17 januari 2015 12:13

Gillar detta inlägg Bea! Riktigt bra :)

Jag är lite likadan som du faktiskt! ;)
När jag var yngre, tonåren och 20-års åldern festade jag mycket!
Vi var ute varje helg och ibland i veckan också .. Som du skriver att du med var ;)

Men nu .. jag trivs faktiskt bättre hemma ;)
Och jag värdesätter mer att vara pigg, må bra ;)
Precis exakt :)Varför ska det ifrågasättas varför man inte dricker?
Kanske jag hellre är pigg och stark än bakis ;)

Kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

18 januari 2015 00:21

Hehe... men vi följs ju åt du å jag Annie!=)
Vi har många likheter!

...Ja, det är skitdrygt när folk börjar tjata!!! Kanske man bara känner för att må bra, liksom. Inte gå omkring med huvudvärk, ångest å illamående en halv dag...
Livet är för kort!

Kramar till dig vännen

 
luvcatz

luvcatz

25 januari 2015 20:23

Hahaha, jag håller med i vart enda ord. Man har inget nöje i vår ålder med kroglivet, förr kände man ju alla som oxå var ute, ons - tors - happy hour o fre, lör me gänget liksom.

Jag lever dock upp på våra partykryzz men är inte alls så där full som när jag var tjugo, bakis är något jag verkligen hatar att vara :)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

30 januari 2015 20:41

Nu när jag läser det du skriver inser jag att vi vid vår ålder nog vore rätt pinsamma om vi fortfarande sprang på krogen å söp oss kanon.
Fast jag har faktiskt bekanta som lever så, o jag dömer ingen... var o en gör som man vill. Jag VILL INTE längre- det är mitt val.

Ja fy f-n för baksmälla!
För min del nöjer det sig inte med fysiskt lidande, som huvudvärk, utan jag mår även JÄTTEILLA psykiskt, får ångest o myrkrypningar i hela kroppen, jag är mkt känslig, verkligen nära-döden-upplevelse =), hualigen!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards