Direktlänk till inlägg 19 mars 2015

Starka kvinnor

Av Beatrice F Wik - 19 mars 2015 22:30


En väninna och jag försökte just muntra upp varann.

Och det lyckades vi med.

Klart vi är starka kvinnor, inget snack om saken =) vi har överlevt det mesta, båda två... skilsmässor, svek från män, ett rätt tufft yrke. Ensam mamma. Jag sköter det själv. Livet kräver. Det är jätteroligt med barnen, så klart, vi är lärare båda (både väninnan och jag). Men det är inget jobb där man blir smekt medhårs hela tiden, så det gäller att bara veta vem man är- och sedan stå för det. Kan mycket väl bli kritiserad, granskad och ifrågasatt- från alla möjliga håll (vet inte hur andra yrkesgrupper har det... men så här är i alla fall vårt arbetsliv) och då får man stå stark och stadig, tro på sig själv, på det man gör. Det går inte att falla som en fjäder, och det krävs nog en viss typ av personlighet för att tycka om det vi gör. Det krävs en som tål, helt enkelt. Inte så att jag inte rekommenderar det till unga förmågor (om man nu känner för att bli lärare och läser beabloggar), men det krävs att man har en stark tilltro till sig själv- för skolan ifrågasätts, så är det. Som grundskollärare blir man långtifrån dyrkad hela tiden, det är en del av själva grejen- så klart. Men det finns mycket kul med yrket med. Underbara ungar.


I vilket fall som helst: den här kvinnan jag pratde med (som också är lärare, skild och hela faderullan)... vi konstaterade att styrka har vi nog i alla fall. Om något. Och det är ju positivt. =)

Och jag... jag tror trots allt på mig själv, jag. Även om vi svenskar inte "ska" göra det: Då kommer Jante in och predikar!!! Jag är långtifrån bra på allt, mycket långt ifrån. Men jag har valt en väg som jag känner mig harmonisk med. Det är gott nog åt mig... lilla mig. <3


Hehe... den här datorn kan fotografera med=) Fast proportionerna blir lite skeva... Som om jag hade jättehänder!!!

Fast det har jag ju inte, på gott å ont. Det kanske man skulle ha! :))  Men jag är ganska vanlig. Mycket vanlig tror jag.

Här är jag... just nu. ..:) i soffan i mitt vardagsrum å skriver.

Inte helt frisk, förresten. Jag har ont i halsen. :(

 

 
 
Gubbfan

Gubbfan

20 mars 2015 00:45

Ont i halsen låter inte bra!
Hon skall väl inte smitta eleverna i morgon, förlåt i dag blir det väl? Håll eleverna på lite avstånd för deras skull.
Hon har ätit för lite vitlök misstänker jag.
Ja, själva vitlöken hjälper kanske inte, men om man har snaskat i sig sådant kommer ingen människa på smittospridningsavstånd.
Så tänk på de stackars ungarna och ät vitlök innan skolgång!
:-)

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

20 mars 2015 00:48

Hihi... Ja, det är nog sant Gubbfan. För lite vitlök här!
Älskar det, men försöker undvika det vid lunchen... man blir ju inte mysig då, alltså... =)

 
Annie

Annie

20 mars 2015 13:18

Du är så fin, vackra kvinna<3

Trist att du har ont i halsen, hoppas det stannar där :)
Jag brukar köra med vitlök ( också ;)& kan jang och ingefära, bra grejer ;)

Jag tycker Absolut att man ska kunna tro på sig själv! :)
jag tror också på mig själv och jag skäms inte för det ;)

Hoppas du har/får en fin fredag<3

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

20 mars 2015 21:17

Ja jag hoppas också det är bra nu... fått hosta med, men jag ska vila under helgen så hoppas jag att det blir bra till slut.

Ja, man måste ju få tro på sig själv! Vi är dåliga på det i det här landet lagom, tycker jag.
Haha... =)Eget beröm... men det är ingen annan som säger det (förutom väninnan i samma sits) så jag får väl säga det själv! =)

Kram på dig vännen

 
Ingen bild

Losern

20 mars 2015 22:27

Aj aj aj.
Halsont? Två tips från choachen som jag brukar dela med mig: för det första, prova att sjunga lite mer som vanligt, inte bara ha döds-metall läge...för det andra, begränsa kedjerökningen till dygnets vakna timmar. Dessa tips brukar tas emot med stor tacksamhet har jag märkt. Man ska inte heller glömma honungvattnets helande egenskaper, vilans betydelse för återhämtningen, den goda läsningen för själens välbefinnande samt inte minst att ha benen i högläge en stund. Bra för cirkulationen.
Kan också nämna att enda gången jag är avundsjuk på läraryrket är när det är sommar. Eller jullov. Jag beundrar er som orkar.
Jag hoppas för guds skull även att ni kvinnor även kan finna positiva och goda svenska män. Man vill ju för bövelen inte bli utkonkurrerad av norrmän...,visst, en deprimerad norrman finns ju inte på kartan...men det finns ju annat i livet än lusekoftor och att gå på tur...?
Ha de gott nu o krya på dig.
Snart är det måndag igen!!!

Beatrice F Wik

20 mars 2015 23:23

Hahah!!! =)
Fick många glada skratt här... Begränsa kedjerökningen till dygnets vakna timmar!!!
Jag röker inte ens... :)

Ja, många lov har vi, det är skönt.
Ett tufft jobb i bland men också givande så klart. Ungar är härliga, man får trots allt sin belöning av dem.

"Jag önskar dig tillfredsställelsen i att vinna en vild varelses tillit. Vunnen med tålamod och kärlek". Minns inte vem som sagt det, visst är det bra?

Hihi... Ja det finns härliga svenska män med, så klart! :) Du är rolig, du!

Detsamma Du!!!
Ha en skön helg! :)

 
Ingen bild

Svenn

21 mars 2015 01:30

ja - handen blev kanske lite
out of proportion -
men gud så vackra ögon du har
inte blå och inte bruna ser jag
tänkte på just det då jag såg den nya profilbilden din oxå


Tråkigt med halsont för dig - hoppas det fixar sig för dig
utan att det är nån virus eller skit - möjligt att vitlök hjälper - man säger ju det - Vitlök som medicinalväxt och i folktron :
men rejalt gott samvete till det mesta genom livet = bästa medicinen =)

Jag har aldrig haft ont i halsen själv om jag
röker sedan 30 år och dricker mycket kaffi -
faktiskt aldrig varit sjukskriven heller
och inte varit hos läkare sedan 1979
( obligatorisk skolläkare när man er 13)

men det är säkert bara tur / slump - för jag har
inte aning alls vad som hjälper eller inte hjälper
inom medicin , sjukdomar och sådana fälten


jag skrattade förresten mycket åt din fras
( om man ser setningen på det sättet )
" skilsmässor, svek från män, ett rätt tufft yrke. "

ja DET är rätt tuft yrke ! =)

kram från Svenn & god bedring med halsen

Beatrice F Wik

21 mars 2015 06:39

God morgon Svenn!

Tackar ödmjukast (även för fina ord från Annie... Jag hade inte vett att göra det i förra kommentaren... vimsig...) för dina fina ord! Jo, jag har varken blå eller bruna ögon, utan gröna. Läste att enbart 1-2 procent av världens befolkning har gröna ögon så jag får väl känna mig lite speciell- eller udda! =)
Hehe... och de flesta grönögda människorna bor i Sydeuropa, Kroatien och på Island har jag fått veta.

Men jag älskar ju vackra oskyldigt blå svenska (eller norska!!!) och bruna ögon är också mkt vackert tycker jag.

Helt otroligt det där att du aldrig haft ont i halsen eller varit sjukskriven!!!
Jag har en kvinna på mitt jobb som är likadan, hon minns inte när hon senast hade magsjuka (jag får det i genomsnitt en gång per år) och hon har inte varit sjukskriven sedan 80-talet förutom när hon hade ögoninflammation och var tvungen att vara hemma för hon "såg så hemsk ut". Men hon mådde inte dåligt.

Jag förstår att arbetsgivarna strävar efter låg sjukfrånvaro (så klart) men det är ändå trist när man är en person som lätt drar på sig infektioner, att känna pressen... inte vara borta från arbetet. Det blir en stress: Vad ska jag göra?! Jag FÅR bara inte bli sjuk nu.
;(
Liksom det är jobbigt i sociala sammanhang... när man tvingas avboka pga sjukdom och folk som blir sjuka en gång vartannat decennium tror att man avbokar för att man helt enkelt inte VILL. Trist trist trist.

Jag önskar dig en fin lördag, Svenn!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards