Direktlänk till inlägg 12 april 2010

Tummen upp för lärarlegitimation.

Av Beatrice F Wik - 12 april 2010 22:22


I tolv år har jag arbetat inom skolans värld.


Under denna tid träffat många av de 19 000 obehöriga lärare som finns i Sverige. De flesta av dem jag mött har varit jätteduktiga. Lite speciellt blir det ju dessutom för gymnasieskolans praktiska ämnen. En duktig kock är förmodligen den allra bästa lärare en blivande kock kan få (så länge inte han/hon är helt uppåt väggarna skruvad vad gäller att bemöta människor förstås...) men vad gäller de teoretiska ämnena:  Jaaa... må ju säga att om mina fem års universitetsstudier räknas som ingenting, skulle jag ju lika gärna kunna ställa mig och elda upp de 250 000 som min utbildning kostade, i valborgsmässoelden, om ett par veckor.


Och dessutom fundera över vart vårt land är på väg.


En legitimation som kan dras in, helt i sin ordning för mig.


Må vi äntligen få den status vi förtjänar. Här tror jag att legitimationen är ett steg på vägen. Måhända att vi har ett hemskt roligt, stimulerade jobb, och många gånger har jag tänkt, när jag sett mitt lönekuvert att "jag får min lön på andra sätt, jag..."

 

Men ändå. Tyvärr betyder pengar en hel del.


För ser man enbart till det ekonomiska ligger min yrkesgrupp ganska långt ner om man betänker vilken kunskap vi besitter. Om man ser till den utbildning vi faktiskt har. (Jag vet att det finns ett otal andra yrkesgrupper som sitter i samma sits; diskuterar frågan ganska ofta med min bästa väninna som är sjuksköterska.)


Men hennes vardag känner jag ju inte lika utan och innan som min egen.


Så tummen upp för lärarlegitimation. Vi formar, fostar och undervisar; tillbringar timme efter timme med vårt lands framtid. Och för övrigt det allra dyrbaraste någon har. Den utbildning vi fått (om vi nu fixar den...och får vår legitimation) gör att vi i varje liten situation, varje konflikt och varje problem kan parera, hantera och förmodligen använda de kunskaper vi besitter, som ganska högt bildade akademiker.


Vi har stått tillbaka beträffande löner (och med lönen kommer ju naturligtvis status; respekt, som ett brev på posten) länge nog nu.

 

Lärarlegitimationen är välkomnad.


"Vem som helst" kan inte göra vårt viktiga jobb.



 
 
Viveca

Viveca

13 april 2010 02:14

Kanske inte dumt med legitimation. Tillhör själv en av de få yrkeskategorier som är legitimerade. Men jag tror inte att lönen blir högre pga legitimationen. Det har tyvärr med annat att göra. Att vårda pengar är mer värt än att utbilda människor eller ge dem omsorg och omvårdnad. I vilket fall om man ska jämföra löner. Att vara man är också mer värt. Den "tärande" offentliga sektorn är bara ett ont måste som kostar alldeles för mycket pengar. Helst skulle väl det drivas av välgörenhet som forna tiders fattighus. Inte behöver man utbildning för att vårda eller utbilda;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gull-Britt

13 april 2010 09:00

Mycket klokt skrivet! Jag skriver under på vartenda ord. Kunde inte sagt det bättre själv. Tur jag har dig som kan formulera sig för mig. Hurra för legitimation! Det vore bra med bättre lön också.
Kram på dig

 
Ingen bild

Gittis

13 april 2010 09:19

Hej !

Duktiga lärare måste premieras.
Bra att lärarlegitimation införs, vem skulle vilja bli behandlad av en läkare som inte är legitimerad ?

Kram kram

 
Gubbfan

Gubbfan

13 april 2010 22:59

Verkar väl OK
Men är det någon större skillnad på behörig, legimiterad eller auktoriserad?
Om man ändå sänt med en rejäl sudd med statliga pengar så hade jag trott på förslaget. Nu verkar det som ett sätt att låta kommunerna få mer utgifter och den vägen införa en flat beskattning.
Sedan behöver kanske inte alla vara legitimerade som du skrev. Jag är inte säker på att några terminers studier av Piaget, Ericsson m fl behöver innebära att man är bättre lärare/pedagog

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Beabloggar

Beabloggar

13 april 2010 23:17

Kul att Ni står bakom mig.

Har nämligen sänt i princip samma ord som insändare till NWT för att "helt enkelt bara skjuta iväg bollen" och se vad som händer, om den kommer att sparkas fram och tillbaka, vilket jag misstänker.

Räknar med att bli sparkad på från diverse yrkesgrupper, men det är smällar man får ta.
För jag står för vart enda ord.

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Beabloggar

Beabloggar

13 april 2010 23:29

Gubbfan, nu såg jag din kommentar också:

Skall Du säga, som vet vilka Piaget, Ericsson,
m fl är och vet vad de står för. Du har läst deras teorier, vilket får dig att ta ställning, reflektera.


Jaa, jag är säker på att detta gör skillnad. För det du har i bakhuvudet kommer att sätta sin prägel på ditt sätt att handla.

Det finns säkert också "natural born teachers" men jag tror inte att de är jättemånga.

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Miraklet

Miraklet

13 april 2010 23:42

Hej min käraste vän!
Tänkte fråga om du provat healingen på kissekatten ännu? :)

Kramar

http://abimopectore.bloggplatsen.se

 
Beabloggar

Beabloggar

14 april 2010 00:10

Nej, tyvärr, Miracle...
Har inte hunnit. Full rulle, men det ska bli.

Kramar, sötaste Du.

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

dretsäcken

14 april 2010 00:55

Det är synd om lärare som har ledigt när vi andra jobbar på skollov mm, sen kan vi säga vad vi vill om löner och annat. Jag säger fram för 40 timmars arbetsvecks som alla vi andra. Behöver man lärarleg för att sitta och gnälla på småtimmarna? Skolan har dalat i kunskap och de beror förmodligen på den slapp hänta mentalitet som finns bland alltför mång lärare. Nej börja med att ställa krav på era elever, det kan bara ni göra. Föräldrar kan se til att barnen är i skolan och hjälpa till med läxor men disciplinen måste skapas av er, och det är ett absolut krav. Sluta gnälla och se till att lära ut de ni högutbilade lärare har lärt er.
/Dretsäcken

 
Beabloggar

Beabloggar

15 april 2010 23:23

Tack för ditt besök hos mig, "Dretsäcken."

Nej, man skall väl inte klaga, varken på lov eller bra arbetstider, vilket innebär att man fortfarande, trots att timmen är sen, har kraft att "sitta här på småtimmarna och gnälla." Jag har en familj som upptar min lediga tid. Det är först när de har somnat som jag har ro nog att sitta ner och skriva, därav denna sena timme.

Visst håller jag med dig om att det blivit "alldeles för slappt" i skolan. Och skolan har dalat i kunskap, ja.

Jag skulle hemskt gärna vilja ha bättre disciplin, få mera respekt från eleverna. Jag och mina kollegor bär säkert en skuld i frågan. Men jag ställer mig tveksam till att det ENBART beror på oss lärare.

För övrigt vidhåller jag att vi lärare, liksom att antal yrkesgrupper, är lågavlönade om man ser till den utbildning vi har.

http://beabloggar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards