Alla inlägg den 10 mars 2013

Av Beatrice F Wik - 10 mars 2013 22:58

 


Ut sementem feceris, ita metes

– Som du sått, så skall du skörda

Av Beatrice F Wik - 10 mars 2013 08:30


Jag pluggar... J-arimejen vad KRÅNGLIGT det är. Hade alldeles glömt bort hur det var att läsa på akademisk nivå. Suck, pust, stön... Det här var då inte gjort på en grisblink.

Svenska. Det tror man kanske är enkelt; vårt språk. Det är ju bara att prata och skriva...

Så är det inte riktigt.

Det är inte bara att rätta en elevs uppsats, skall ni veta, om man skall göra det enligt konstens alla regler. Här skall man fundera på hur makrotemat till texten förhåller sig till mikrotemat, om det går att urskilja några topiker, om texten är mono- eller heterotematisk och om temana explicita eller implicita. Bara till att börja med.

Men jag skall klara av det. Punkt. (För övrigt blir jag mer och er säker, ju mer jag läser, på min sak: Behöriga lärare förtjänar, liksom alla som slitit med en akademisk utbildning, en rejäl lön, men det hör väl inte till saken. Jag hör för övrigt till dem som tycker att de som undervisar på högre stadier i skolan förtjänar högre lön än de på lägre, då en gymnasielärare har en betydligt längre utbildning än en förskollärare- och dessutom är det mycket mer tidskrävande med rättningsarbeten, inläsning osv när man undervisar på hög nivå. Det vet jag av egen erfarenhet, när jag jämför grundskola-gymnasium.)


En sak är då verkligen säker: Det var ingen som lovade, när vi kom till världen, att det skulle vara enkelt.

Allt det du vill ha, kommer du att få jobba för och allt har ett pris. Det finns inga genvägar. Den stund vi inser det klarnar ganska mycket i livet.

Skulle det inte vara så, skulle livet bli alldeles för långtråkigt och meningslöst.


Det är inte lätt att vara människa över huvud taget. Den som påstår det har nog inte riktigt fattat vad livet går ut på, tror jag.

Men det är spännande som f-n!!! :))  

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards