Direktlänk till inlägg 17 augusti 2014

Spinner på

Av Beatrice F Wik - 17 augusti 2014 08:15


Helg igen. Och hjulet är igång. Spinner på. Det jobbigaste med att börja jobba igen är inte själva jobbet, utan allt runtomkring. Puh... helgerna blir så fullspäckade. Sååå mycket som ska hinnas med. När man var barn kunde man inte föreställa sig hur mycket arbete som krävs för att ett hem ska fungera. Även om jag fick lov att hjälpa till med disk och strykning, städade väl lite också. Men när man är ensamstående mamma... det är något hela tiden. Och nu gäller det för mig att få in den här balansen mellan vila-familj/släkt/vänner-hushållsarbete-träning-jobb-återhämtning igen. Efter semestern. Jag som varit utbränd måste tänka till tre gånger innan jag kör på. Det är lätt att köra på utan att tänka på det medan stressen mal och huvudet värker. Det här samhället vi lever i är ju enormt krävande. Lika för alla kan man ju tänka, men det känns som om vissa människor har oceaner av tid till att umgås exempelvis, andra jäktar omkring som brända illrar (jag tillhör den senare skaran). Kan det inte finnas något mellanting?!


Nu väntar dessutom en tid för mig med mycket nytt rent yrkesmässigt. Jag är gammal högstadielärare, har jobbat en sväng på gymnasiet och nu blir jag till största delen mellanstadiefröken. Jag ska bland annat ha fyror. Så unga elever har jag aldrig haft undet mina 16 år i skolan men det ska bli riktigt roligt att göra något nytt, det känns lite utmanande och det gillar jag så klart. Det är lätt att tro att det är svårare att undervisa på gymnasiet än i lägre årskurser, men så är det inte- tycker jag. Pedagogiken blir mer komplicerad ju yngre eleverna är.


Och jag måste lära mig att prioritera (nu är jag tillbaka i mitt privatliv). Jag kan inte göra allt jag vill, eller känner att folk vill att jag ska vara med på, det hinns inte med på långa vägar. Jag prioriterar de människor som betyder något för mig, allt annat får vara, jag kan inte- jag hinner inte. Jag behöver en del ensamhet också, för att hämta kraft. Helgerna är ju så jäkla korta! Den här helgen har jag tagit mig tid till en kräftskiva med min fina släkt och det var jättetrevligt. (Jag är ju lustig... jag körde, och när jag körde hem i mörkret hade jag helt automatiskt satt på mig mina solglasögon. Tur att inte polisen stoppade mig; de hade med all sannolikhet plockat in mig på drogtest... vilken normal människa kör omkring med solglasögon i mörkret, liksom? Vem mer än jag!?) Jag tänker gå på en kräftskiva till, om ett par veckor, med en av mina närmaste väninnor, sedan hinner jag inte med fler, man kan inte vara överallt samtidigt.


Det här skrivandet är i alla fall guld värt för mig vad gäller återhämtning. Under tiden jag suttit här och skrivit har huvudvärken gett sig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards