Alla inlägg under mars 2015

Av Beatrice F Wik - 13 mars 2015 23:45

 


Så sant... Eller hur?

Vänta bara du, du som kämpar, som har det jobbigt i livet av en eller annan orsak, tills du kommer ut igen!

Jag tror inte de som aldrig varit där vet hur amazing det är att se ljuset igen.

De vet helt enkelt inte hur stort det är.

Av Beatrice F Wik - 9 mars 2015 23:34

Amazing Amazing Grace (hehe... ja, "amazing" ska stå två gånger på rad!!!)  =)

Jag visste inte att Dolly gjort sin version av den här låten, så kombon gjorde mig helt överväldigad.

Jag älskar Dolly och jag älskar den här låten- låten betyder så mycket för mig att jag har svårt att inte bli tårögd när jag hör den.

"...that saved a wretch like me. I once was lost, but now I'm found, was blind- but now I see."

(Häpnadsväckande nåd... som räddade ett kräk som mig)

Av Beatrice F Wik - 8 mars 2015 17:47


"Pratar du bakom min rygg betyder det att du står bakom mig, inte på samma nivå, och kommenterar du mitt liv innebär det att mitt liv är mer spännande än ditt.

Forsätt du med det, så lever jag mitt liv under tiden!"


  


/Hittat på Fb... denna Fb!!! =)

Av Beatrice F Wik - 8 mars 2015 17:30


Vasaloppet och internationella kvinnodagen.

Apropå kvinnodagen skrev jag ju faktiskt lite om det härom dagen (se nedan). Jag tycker trots allt att det hänt ganska mycket i utveckligen på bara två generationer.

Å andra sidan är det här livet nog inte mindra krävande. Att vara yrkesarbetande och mamma... jag undrar om det inte varit lättare att gå hemma med barnen; städa och laga mat, medan mannen drar hem stålarna.

Det är svårt att säga, jag har ju aldrig varit där. Definitivt kan jag ju däremot påstå att det nog gynnade livslånga förhållanden: Vad hade hon för alternativ? Hon hade ju ingen försörjning ensam, så man ansträngde sig nog mer för att få äktenskapet att funka, vilket säkert var bra. Framför allt för barnen.

Inte så klokt egentligen kanske att som jag ställa kraven Allan (när man kanske inte är så jäkla perfekt själv) men vi kvinnor idag har ju faktiskt den möjligheten, så det är klart att man utnyttjar den.


Det är möjligt att kvinnor var mindre pressade då de "bara" hade hem och familj att ta hand om. Stor skillnad mot att komma hem klockan fem och vara trött av jobbet... att göra allt det där kvällstid och på helger istället.

Men levde jag för 100 år sedan är jag säker på att jag haft ett av de yrken som kvinnor trots allt fick ha: lärarinna. Det var ju ändå ok. Hihi... Om man fantiserar lite... =)

Jag hade blivit gravt deprimerad, tror jag, om jag gått mellan spis och skurhink dagarna i ända. Jag hade inte varit någon bra hustru.

Av Beatrice F Wik - 7 mars 2015 22:50


Jag har en mysig lördag kväll, bara hemma.

Det har varit full fräs med väninnorna flera helger i rad, förra helgen tjejfest och sedan nostalgikväll och det är sååå kul att komma ut och träffa folk men det är också välbehövligt att bara få vara,

Jag har en väninna som jag känt sedan många herrans år, vi gled ifrån varandra ett tag men så återfick vi kontakten för ett par månader sedan och sedan dess har vi blivit hur tighta som helst, vi pratar med varandra flera gånger dagligen och är varandras stöd i det mesta just för tillfället. Jag hämtar just nu min styrka hos den här väninnan och jag hoppas och tror att jag ger henne styrka med.

Vi pratade igår om hur det blivit så, hur vi plötsligt kommit varann så otroligt nära och konstaterade att det blir väl så när våra situationer påminner så om varann.


Så här hade jag inte förväntat mig att livet skulle bli faktiskt, så underliga vändningar det kan ta!

Människor man tror ska finnas vid ens sida för evigt- men som man förlorar av en eller annan anledning. Jag har förlorat en nära vän för en sjukdom, vilket naturligtvis känns tungt.

Och nya människor som dyker upp, ödet korsar människors vägar- men sedan är det upp till var och en att förvalta dessa kontakter. Besvikelse finns så klart över en del människor sätt att ta hand om relationer på olika plan, men det finns ingen anledning att haka upp sig på saker som känns negativa. Det vinner ingen på. Bättre blicka framåt och fokusera på det som känns bra! Det är i framtiden vi kommer att agera, det som skett har skett och går inte att förändra.


Hoppas Du som läser har en mysig kväll därute!

Sov Sött!

Av Beatrice F Wik - 7 mars 2015 11:00


Upplevde något så otroligt häfigt under förmiddagen så jag måste bara berätta om det.

Underbara människor- må jag säga finns här och där.

Jag har pratat med en kvinna här, en härlig granne.

Idag tvättade jag. När jag skulle gå och hämta tvätten, hänga den osv, kom denna kvinna ut ur tvättstugan.

"Det ligger där uppe". På en hatthylla låg all min tvätt, torr och färdigvikt.

"Eeeeh???" Vad säger man?

Kvinnan hade torktumlat, jag var som vanligt sen att hämta... och vikt allt, lagt det i min stora väska.

"Tusen tack... vad ska jag säga?"


"Du... jag har uppfattat att du är lärare... Och jag förstår verkligen inte min sons matte... Det var så länge sen jag själv gick i skolan... Han har så svåra läxor"


Vilken grej! Klart vi byter tjänster! =)

Toppenidé, tycker jag!

Tar sonen emot min hjälp lär han snart ha ett tjusigt betyg i matte.   

Av Beatrice F Wik - 6 mars 2015 23:15



Jag är skild, som ni kanske förstått, skild och ute i dejtingsvängen och jag må ju säga att trots att man passerat 40 är det inte särskilt svårt att hitta män! =) Karlar finns det gott om, det gäller bara att hitta en riktigt bra en. <3

Jag har på senare tid insett hur viktig självkänslan är.

Män (gäller säkert kvinnor med, men det har jag ingen erfarenhet av) som sviktar i självkänsla söker ofta bekräftelse på många håll, de känner sig kanske inte tillräckliga, tillräckligt bra som de är, vilket gör det svårt i relationer.

Vem vill ha en man som kräver bekräftelse från alla möjliga kvinnor för att klara av detta jobb: att vara människa? Att vara människa är då ingen enkel grej, så jag har full förståelse för att man söker sin tröst, förvisso. Men det är väl inte direkt vad en kvinna söker. (Eller... jag ska väl inte prata för andra... Det jag skriver är min, min personliga åsikt)


Man söker ju så klart trygga människor, som inte letar bekräftelse utan känner sig goda nog- i alla fall, i sig själva.

Jag vill ha starka män! Särskilt som den jag var gift med i många år, far till mina barn, var hemskt trygg i sig själv. Det var en intelligent och bra karl, på alla sätt- det visste han själv (och vet väl fortfarande...) så vad mer behövde han?

Vi vet alla att mitt ex är en fin människa, så han har inget mer att bevisa.

Det är förvisso inte så lätt, kanske är jag kräsen i överkant. ???

Inte för att jag tycker att jag själv är så fantastiskt bra, utan mest för att jag vet att jag klarar mig själv- det är bättre att leva i ensam ensamhet- än ensamhet när man är två. Och jag har ju fått mina ungar, haft villa-volvo-katt-son-dotter, så jag känner ingen direkt stress.

Jag är naturligtvis avundsjuk på dem som hittat kärleken som unga och som lyckas hålla den vid liv, det måste vara jättehärligt att få bli mormor & morfar tillsammans osv... men funkar det inte så är skilsmässa en toppenlösning.


Feminist. Min farmor/mormor hade nog tittat på mig som om jag varit knäpp om jag sagt detta till dem, de fostrades ju på ett annat sätt, på den tiden. Hemmafruar. Mannen tjänade pengar, kvinnan tog hand om barn och hem.

Nu ser verkligheten ut på ett annat sätt. Jag tjänar pengar. (Inga enorma summor då jag är kommmunanställd... men ändå...) Jag är kvinna och jobbar inte deltid. Jag jobbar inte ens heltid, utan lite mer. Jag jobbar heltid på en skola och så har jag ett jobb till- som kontaktperson. Så jag jobbar i genomsnitt 50 timmar i veckan.  Jag tar hand om mina barn också, så klart. Och det hinns med... fast männen, de får vänta på sig ibland. För jag har fullt upp. Jag dejtar när jag känner att jag har tid.

Som utvecklingen skett, faktiskt-  bara på några år. Häftigt!

För hundra år sedan hade vi inte ens rösträtt. Men det finns många härliga, starka kvinnor genom historien som fört vår utveckling framåt, en av dem som jag vill belysa är Moa Martinsson. Hon hade nog inget enkelt liv, råkade ut för en hel drös av tragedier, men hon stod stark och var hemskt betydelsefull för den utveckling som skett, för oss kvinnor, idag.  

Politiker, författare, mamma.


Girl power- får man väl säga =)


... Och bevisligen krävs det helt enkelt lite svårigheter, lite fight, för att föra utvecklingen framåt.

Det är lättsamt och härligt när allt bara flyter på- och vi behöver det emellanåt!

Poppis och omtyckt är man långt ifrån alltid- men det är en del av själva grejen. Kameleonten  ändrar färg efter sin omgivning:  Är det så du vill uppfattas?

Jag skulle stava det F-E-G, men jag är ju inget facit.

Kanske bättre att bli lite avskydd- så länge man står för sin åsikt och den man är, högst genomtänkt... ???


Motgångarna bör vi nog också tacksamt ta emot. Om vi ska ta oss framåt... (Lite roliga utmaningar skadar inte)   =)


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards