Alla inlägg den 24 juli 2010

Av Beatrice F Wik - 24 juli 2010 21:42


...ett par timmar åt att lyssna igenom en massa Ebba Grön, Imperiet och Thåström sedan jag hörde gamla goda Mental Istid idag (se inlägg nedan). Kan tillägga att jag är sommarledig lärare, så jag är inte direkt under tidspress. Underbart skönt...


Blir bara så impad av musiken och texterna. Det här är ju för sjutton en riktig konstnär, poet. Jag var så ung, som sagt, när jag lyssnade på musiken förr och tyckte om den, och fattade nog aldrig riktigt vilka j-a alster han kom med. Jag älskar för övrigt den här människotypen... lite lagom udda, djupa, "knepiga"... Men det är väl för att jag är knepig själv! =)




Undrar hur världen såg ut om vi alla vore likadana? Trist måtto vi har i Sverige tycker jag, med Jante och hela skiten. att sträva efter att likna varandra...



Av Beatrice F Wik - 24 juli 2010 19:41


Hörde av en ren händelse Ebba Grön Mental Istid i bilen idag. Jag lyssnade mycket på Ebba Grön när jag var ung, fast då förstod man inte riktigt texterna och innebörden. Jag har sedan jag blev tonåring, åtminstone, inte varit någon schlagerbrud. Det var aldrig min stil. Gillade aldrig Pernilla Wahlgren ex vis, som blev så otroligt poppis. Inte Tomas Ledin och gänget heller. Tra-la-la-la-la, bara... Dock tycker jag om Lena Ph, men det breor nog mest på att min bästa väninna påminner så om henne, och jag tycker jag så mycket om den ena, så jag gillar den andra "Lenan" liksom av bara farten. Tycker hon är härlig när hon leker med micstativet till "Ont det gör ont..." Och "min" Lena dansar precis som Ph. ;)

 

Men som sagt... Ebba Grön lyssnade jag mycket på. Fast jag fattade aldrig riktigt innebörden och djupet av texterna då. Men jag kan säga; Att rekommendera! Om du känner för något mer än lite "vanlig, alldaglig" glättighet, menar jag. Thåström har för övrigt gjort några pärlor tillsammans med en av mina favoriter: Winnerbäck. Bellmans Märk hur vår skugga har Imperiet gjort en suverän, tycker jag, tolkning av. Och här är Ebba Grön Die Mauer:

 

plats:

E / Ebba Grön / texter / Die Mauer

Share

Ebba Grön texter - Die Mauer

album: Ebba Grön (1982)
genre:



Halt!

Här får ingen passera,

här kommer ingen förbi

Kommer aldrig över nån mera,

så gå är du snäll om ditt liv är kärt.

Över taggtråden såg jag min livskamrat

Susanne stod och gestikulera.

Jag har gått här i tjugo år snart,

men med en K-pist är det svårt att diskutera.

Jag gick långsamt hemåt,

hemåt den kvällen.

Skulle jag få se henne igen?

Hjärnan värkte,

hjärtat värkte,

Skulle jag bli hel igen?


En dag så stod

så stod den bara där,

en mur mellan mej och den jag hade kär.

Vi bor två kvarter, ifrån varann

.men en grå prick är det enda jag ser av Susanne


Vi skulle få leva här

vi skulle få leva här

vi skulle få leva här

vi skulle få le, leva här


Alla vackra rosor är våta,

av blodet från ert heliga korståg.

och jag skall aldrig förlåta

det som hände vid muren.

Jag har tänkt jävligt mycket,

mycket på att fly

Jag vill se hennes kropp,

jag vill smeka hennes hy,

höra hennes stämma,

vara henne nära,

Jag ska viska i hennes öra;


Vi skulle få leva här

vi skulle få leva här

vi skulle få leva här

vi skulle få le, leva här


Ja, jag vet, jag vet precis hur,

jag flyger över eran mur.

Å jag vet, å jag vet,

jag vet precis hur,

"I´ll be the acid spy"

Jag gör vad du vill.

Jag vet precis hur,

jag vet precis hur

Eh oh ah, jag vet precis hur

Vi skulle få leva här

vi skulle få leva här

vi skulle få leva härvi skulle få le, leva här

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards