Direktlänk till inlägg 20 januari 2011

Det är ta mig tusan inte underligt...

Av Beatrice F Wik - 20 januari 2011 22:12

... att just jag drabbats av en utmattning under hösten.
Följande alster är skrivet av mig och publicerat i NWT i juni 2007. Dock gjort en herrans massa år tidigare, kanske när jag var i 19-20-årsåldern.
Det här var min syn på livet:
"Jag tänker suga musten ur livet och hinna med så jääädrans mycket jag någonsin kan under mina få år på jorden."
Osar det stress, eller?!
Inte är det särskilt konstigt om en dylik flicksnärta utvecklar sömnstörningar och knappast tar sig tid till återhämtning?!
"Carpe Diem" eller "Suga musten ur livet" är citat jag plockat ur en av de bästa filmer jag någonsin sett: Döda poeters sällskap. Och jag står fortfarande för dem. Men själva tanken, att hinna med så mycket jag någonsin kan, ter sig lite korkad och omogen i mina ögon nu. :-)

Livsuppgift


Publicerad: 2007-06-09 06:00
Det händer att jag tänker ibland
på att livet och döden går hand i hand
Det händer att jag ängslas, trots unga år,
för varje dag som hastigt går
Ska jag hinna allt? En livstid är kort...
Vad är det egentligen för uppgift jag fått?
Jag vill stanna jorden, fånga varje sekund!
Jag är gammal om bara en liten stund
Jag vill ha, jag ska ta av allt jag får,
för denna dag idag är snart igår

Karlstad

BEATRICE WIIK
  

 
 
Affi

Affi

20 januari 2011 22:40

Oj vilken fin dikt,...är det du som har skrivit den? Det är väl ändå inte så dumt tänkt - att man ska hinna med så mycket som möjligt,...jag tror att det är andra faktorer som spelar in när man blir "vidbränd" än fysisk stress. Utbränd kan man inte vara för då är det inget kvar. Det är bra att lyssna på kroppen och verkligen stanna upp, kanske strunta i en del saker och bara acceptera det som det är! Sjukskriva sig och kanske gå ner i tid när man inte längre kan vara sjukskriven. När jag får ett fast jobb ska jag arbeta 80%....fortsätt leva och vara sugen på livet...fortsätt skriva dikter.....kram:-)

http://affitankar.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

21 januari 2011 15:12

Bra idé att inte jobba heltid!
Jo, fysiskt stress är nyttig, har jag fått lära mig på min stresshanteringskurs. Vi är skapta för det. Men vi måste också få tid till återhämtning, vila.
Bilen kan liksom inte köra utan bränsle.

Men visst är det en massa faktorer som spelar in, inte bara fysisk stress...

Nej, termen "utbränd" används väl knappast längre. "Utbränd" betyder ju att allt är över, och så är det ju faktiskt inte. Det går att resa sig igen.

Var du sugen på livet, vännen min! Det tänker jag oxå va! Å jag lovar att fortsätta skriva dikter, kul att du tyckte om den!

Kram

 
Ingen bild

micke

21 januari 2011 00:36

Det har väl alltid vart ett speciellt go i dej bea.

Beatrice F Wik

21 januari 2011 15:18

Hahaha, gamle vän!!! Alldeles FÖR speciellt kanske! ;)

 
Ingen bild

Gull-Britt

21 januari 2011 10:09

Jag tycker mycket om dina dikter.
Hoppas det känns bra nu när du börjat skolan igen.
Kram på dig

Beatrice F Wik

21 januari 2011 15:18

Ja, det känns bra att vara tillbaka på skolan. Jobbar ju nu med en av dina gamla bekanta! :)

Tack för att du uppskattar mina dikter!

Kram

 
Dina

Dina

21 januari 2011 12:20

Min första tankte var inte att det osade stress utan "levnadsglad".. Men natrurligtvis upplever vi saker olika och det är hur du själv upplever det som räknas..

Kram

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

21 januari 2011 15:16

Joo, jag är en levnadsglad människa egentligen. En glad människa som blivit lite bränd i kanterna, tror jag...
Men jag ska aldrig släppa det spirande, glada!

 
Gubbfan

Gubbfan

21 januari 2011 14:22

Ser sällan film.
Jag lever mig för mycket in i personerna.
Tar illa vid mig av deras tillkortakommanden.
Men...
Den filmen har jag sett i alla fall.
Jag måste hålla med dig. Den var bra. Mycket bra.

Sedan är frågan om din ungdomstanke var så korkad.
Bara oförmågan att inse att vissa begränsningar faktiskt finns.
Så fortsätt du att fånga dagen.
Njut av varje dag och utnyttja dess möjligheter.
Det är ju själva meningen med livet.
Alltså: Att leva livet!

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

21 januari 2011 15:14

Den filmen är helt underbar!
Ja, tanken i sig är ju god! Fast man kan inte äta upp alla kakor samtidigt, det håller inte i längden!!! =)

Men jag tänker inte sluta plocka åt mig guldkornen för det! Jag ska fånga varje minut jag kan! Du med!!!

 
Ingen bild

Gittis

22 januari 2011 12:04

Håller med övriga, vilken fin dikt !!!
Bea Du slår nu snart både Ferlin och Fröding med häpnad.

Beatrice F Wik

22 januari 2011 14:49

Hahaha!!! =) Tack så mycket, Gittis!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards