Direktlänk till inlägg 13 april 2011

Ute på vägen igen

Av Beatrice F Wik - 13 april 2011 23:01


Läste på en blogg om en tjej som var 14 och gravid. Hjälp, säger jag bara! Jag har själv en 14-årig tjej, och jag vill då mena, att jag verkligen inte är redo för barnbarn än! Den gravida tjejen verkade mogen, och jag hoppas innerligt att hon fixar sitt ansvar, men jag har så otroligt svårt att fatta... hon skrev att hon skulle sluta röka (Jätteduktigt!!! Men att redan lyckas bli vanerökare vid denna unga ålder!!!) och för övrigt träffa en kille och få till det så att det blir ett barn! Snacka om brådmogen!!! Jag har också varit rätt brådmogen i livet, men det här är snäppet över!


Jag tror inte att det ens finns i min 14-åriga dotters liv att skaffa barn nu. Om jag fick bestämma, skulle jag se henne skaffa sig en gedigen utbildning (vilket jag också tror att hon kommer att göra) och sedan resa och vara fri ett tag. Obunden. Det ångrar jag, från min ungdom. Nu har ju allt blivit bra, i och för sig, så det är väl kanske fel att säga att "jag ångrar mig" för det gör jag nog inte, men var jag tonåring igen, skulle jag ta vara mer på friheten.


Friheten skrämde mig nog i den åldern. Jag gick från gymnasiet direkt till lärarhögskolan, och direkt när jag var klar med min utbildning fick jag Elinor. Jag var t o m gravid under högskoletiden, så Elinor har varit med mig på mina föreläsningar och tentor i samhällskunskap, som jag läste då. Sparkat och snurrat, där inne.

;-) Minns när jag satt på bussen till universitetet och tänkte: "Det här klarar vi, jag och du där inne i magen." Och det gjorde vi. Jag och Elinor. :) Vi fixade tentorna i samhällskunskap och jag fick min lärarexamen.

 

Åååå, vad roligt att tänka tillbaka!

 

När Elinor var ett år började jag vikariera som lärare och på min 25-årsdag, minns att det var en fredag, kom båda mina dåvarande rektorer in på lärarrummet, bad att få prata med mig när vi fikade och erbjöd mig fast anställning. Så j-a snyggt gjort att "ge" det till mig som födelsedagspresent! :) Att tajma in det, och säga det just när vi firade: "Grattis, Bea! Du har fast anställning om du vill!"

Jag jobbar fortfarande kvar inom Grums kommun och folk får säga vad de vill. Här trivs jag. Så är det!


Lite Lundell, apropå frihet, som jag tidigare skrev om:


Sov så gott!






 
 
Ingen bild

Susanne H

14 april 2011 08:59

Vilka kloka funderingar du har Bea! Jag törs inte riktigt säga vad jag anser om barn som får barn, men det är helt i linje med din åsikt. Du fick mig också att tänka tillbaka på min studietid, min Jonathan som snart är 8 år var också med i magen på föreläsningar o opponering för uppsats, stolt stod jag där och tog emot min examen med min (ganska stora) mage :)

Ta hand om dig!

Beatrice F Wik

14 april 2011 22:29

Tack för det, Susanne! Jaså, du var också gravid när du läste?

Kvällen när min dotter föddes, det var en torsdag kväll, var mitt "kamratgäng" ute och festade på Kåren. Jag låg i förlossningsvärkar... Snacka om olika sysselsättningar!

Ha det gott och tusen tack för din titt hos mih! ;)

 
Dina

Dina

14 april 2011 10:35

Jag har bara en sak att säga om gravida 14-åringar: Vart fan är deras föräldrar!?
Jag håller helt med dig ang utblidning och resa runt. Jag själv fick mitt första barn när jag var 22 år och det tyckte jag var tidit. Ovliver fick jag när jag var 28. Så här i efterhand skulle jag fått min första vid 26-28 års ålder. Vilken skillnad det var!

http://dinasblogg.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

14 april 2011 22:35

Ja, jag önskar att jag fattat hur UNDERBART det var att vara ung, FRI o obunden! Inte för att jag skulle önska tillbaka mina älskade ungar, de är det bästa som finns i världen, men jag hade fruktansvärt bråttom med allt.

Å andra sidan är det kul att vara ganska ung som förälder (många idag får ju barn vid 40) för då får man förhoppningsvis vara med dem länge. Se barnbarn, kanske t o m barnbarnsbarn!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards