Alla inlägg den 28 april 2011

Av Beatrice F Wik - 28 april 2011 21:32


Läste följande, bl a, hos en kollega/vän:

(Källa: Regionala Nyheter)


Få vill bli lärare

 

- drastisk minskning av antalet sökande.

 

Publicerad 19 april 2011 - 07:37
Uppdaterad 19 april 2011 - 18:12
 

Lärarutbildningarna minskar i popularitet. En enda person har sökt till ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, Samhällskunskap/Svenska på Mittuniversitet.

 

Ja, det stod en hel massa, men det här gör mig alldeles stum!

Vad i hala fridens namn är det som har gått snett?!

Alla har vi väl våra teorier, men det här är ju ett jättenederlag framför allt för våra skolbarn/ungdomar och deras föräldrar!

Att lärarnas status gått förlorad har jag skrikit om i åratal, men problemet är ju så mycket större än så! Det handlar ju om hela vårt framtida samhälle, då grunden till all kunskap förhoppningsvis läggs just i skolan. Sveriges framtid!!!

Skolan ska fostra kompetenta samhällsmedborgare (tillsammans med vårdnadshavare- naturligtvis) och här ska barnen/ungdomarna sätta rötterna till framtida kunskaper, vilket yrke eleven än må välja.

 

Jaa. Något har alltså gått fruktansvärt snett; vi har inte lyckats för fem röda öre!!!


Varför vill "ingen" bli lärare längre?


Det kan man ju fråga sig. Jag sitter inte på svaret.

Bara på de kalla fakta att så sent som i början av 90-talet sökte jag själv in till lärarhögskolan. Jag har inte siffran för alla inriktningar, men för att ta sig in på just den inriktning jag läste krävdes 4,2 i medelbetyg. Från treårig teoretisk gymnasieskola. Jag sökte också till läkare (där jag hamnade på typ 300:e reserv  =)  Där skulle man i princip ha 5, 0 i medel) och tandläkare, där den lägst intagna (på något universitet i Sverige- minns ej vilket) hade medelbetyget 3,9 från naturvetenskaplig eller teknisk gymnasiesutbildning. 

Det var alltså ganska svårt att ta sig in på lärarhögskolan för mindre än 20 år sedan. Jämför exempelvis lärarlönen med tandläkarlönen. Nu antar jag att deras jobb är hemskt krävande, men jag kan så här i efterhand säga, att jag åtminstone rent ekonomiskt, drog en rejäl nitlott när jag nobbade platsen på tandläkarutbildningen.

 Å andra sidan är det ett stimulerande jobb jag har.

Men det räcker uppenbarligen inte, för att locka nya studenter till ett av Sveriges viktigaste yrken.

 

Vad i hela fridens namn är det som har hänt?!

 

???



Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards