Alla inlägg den 23 december 2012

Av Beatrice F Wik - 23 december 2012 23:02


Apropå nedanstående; konserten jag var på igår, och det jag skrev om rasism.

Carolus Rex - handlar om Karl XII; redan från början förutbestämd som enväldig kung (det är sant som de skriver- han lydde endast under Gud). Efter hans död avskaffades enväldet, och adeln fick istället allt större makt. Denne kung är vår allra mest omstridde, och hans död den 30 november hedras av svenska nationalister- han ses väl som en symbol för den modige krigaren- när Sverige var starkt.

Hans död är mytomspunnen, men vinkeln och avståndet pekar på att kulknappen (ingen myt) kom från norska trupper, så det får vi väl tro.

Karl XII var en liten man, på Livrustkammaren i Stockholm har de kvar uniformen han bar vid sin död, storlek 36 i dagens mått (som en nätt kvinna alltså).

Jag är i alla fall ingen rasist, som sagt, men Karl XII intresserar mig ändå, och jag hoppas av hela mitt hjärta att jag inte sprider rasisttankar här!!! ;-)



Av Beatrice F Wik - 23 december 2012 07:00


Vilken lyckad kväll vi fick igår då, min kamrat och jag.

Sabaton- helt suveräna var de! Det känns liksom, när de som spelar tycker om det de gör (till skillnad från dem som bara bränner av låt efter låt) och det verkade Sabaton göra. Det förstnämnda alltså. Världens go på publiken också, oooh- härlig närvaro, ös- så när min favvis Primo Victoria kom som näst sista låt, och sångaren Jocke Brodén skrek "Jump" hamnade jag nog i någon form av masshypnos och bara flög upp och ner på golvet... ja, det var riktigt häftigt! :-)

Jag är för dåligt insatt för att våga försvara bandet helt och fullt mot de angripare som påstår att de är rasister, men jag är själv ganska långt ifrån rasist, och jag upplevde nog ingenting av det de sjöng som direkt stötande, även om det säkert kan finnas rasiter som anammar deras ord på ett vridet sätt, eller vad ska jag säga... de ser det från sin synvinkel, som är subjektiv.

För övrigt: Jag som umgås ganska nära med ett par nära vänner av utländsk härkomst, kan nog tycka att vi går lite till överdrift ibland, när vi i all välmening vill vara antirasister, Folk kan nästan bli rädda att missuppfattas när de berättar om den svenska stormaktstiden, framhåller vår flagga eller sjunger nationalsången.


Vi skämtar till och med om det ibland, jag och mina utländska kamrater; när de klagar över att det är kallt "Åk hem då, din jävel" (Ja, det är ett korkat citat, om att utlänningar inte får klaga över vädret i Sverige).

Ni vet; de har inget vikingablod, som jag- då tål de alltså inte kyla!!! =)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards