Direktlänk till inlägg 4 februari 2010

Så mycket mer än bara bollsporter

Av Beatrice F Wik - 4 februari 2010 22:50


Åter igen tyst i huset. En sovande familj; tid för eftertanke för mig. MIn familj kom för någon timme hem från LL-Arena med stora smail på sina läppar: FBK-seger! Själv är jag totalt oitresserad av hockey. Jag har aldrig varit det minsta intresserad av bollsporter över huvud taget. Jo, tennis. Jag spelade tennis som ung (eller man ska väl säga yngre...;)


När jag gick i skolan på det ljuva 80-talet var det mest bollsporter som gällde på gympatimmarna. Eftersom jag inte gillade detta, gillade jag inte heller gympa (idrott, som det heter nu). Det dröjde rätt lång tid innan jag insåg att jag faktiskt är intresserad av idrott. I min uppväxt har jag dansat, friidrottat, ridit och spelat tennis.


Jag har i princip alltid tränat på något sätt och mår dåligt om jag inte rör på mig. Det betyder alltså att jag faktiskt är idrottsintresserad (Nu kommer jag in på genusperspektivet igen; rår inte för det...) För mig som ung var idrott/gymnastik, som lektionerna hette då, synonyma med bollsporter, vilket jag var/är helt oitresserad av och som en följd av detta ingen större begåvning ;=)


Fotboll, bandy, hockey...liksom inte alls min grej. Basket minns jag också att vi ofta pysslade med. Och volleyboll. Vilken plåga för en som inte alls förstod syftet med att springa efter en boll!!! ;)


Det gläder mig att höra att gympa/idrottslektionerna ser annolunda ut nuförtiden. Idrott är ju så mycket mer än bara bollsporter; Uppmuntra också dessa intressen, ärade idrottslärare!!! Som jag uppfattat det är det också det ni gör.


Sov Gott i natt.

 
 
Ingen bild

Gull-Britt

5 februari 2010 11:02

Jag tror att det ofta, inte alltid, är bollsport på skolorna, för vilka är det som vill spela detta, jo pojkarna som oftast är de starkaste (nu kom även jag in på genusperspektivet). Fast flickorna kommer. Det finns starka flickor också. Heja på. Nu heter ju ämnet Idrott, vad nu det innebär. Jag ville alltid säga: "Nu ska ni gå till gymnastiken." Det tog tid innan jag lärde mig att säga idrotten, om jag någonsin gjorde det. På min tid hette det "gymnastik med lek och idrott".
Vi på lågstadiet hade ju idrotten själva med vår egen klass länge, (det förekommer fortfarande), innan vi fick idrottslärare. Då var det inte mycket bollsport hos mig i alla fall, eftersom jag var mer intresserad av gymnastk och kände mig duktigare på det. Det var väl inte bra det heller, så det är helt klart bättre med idrottslärare som är bra på allt. Förhoppningsvis. Man måste ju tillgodose alla intressen och det är inte lätt, men de gör säkert det bästa de kan.
Det var det om det.
Kram på dig

 
Bea

Bea

6 februari 2010 18:03

Just det, du har ju varit idrottslärare. Det hade jag glömt bort. Du var säkert en jättebra lärare... ;)

http://beabloggar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards