Direktlänk till inlägg 7 juni 2013

Jag kanske bara inte förstår det

Av Beatrice F Wik - 7 juni 2013 08:30


Firade Du Sveriges nationaldag igår?

Den är trevlig, men min familj firar den inte nämnvärt.

Jag är lite konservativ, men ändå inte. Allt traditionsenligt, med kyrklig skolavslutning osv vill jag ha kvar. Det är bara löjligt, tycker jag, att inte låta skolelever gå i kyrkan. Kristen eller inte- det är en del av vårt kulturarv- och det bör bevaras! Vi bör också få vara stolta över vårt svenska kulturarv; över vår flagga osv utan att vara rädda att bli kallade rasister. Låt oss antirasister återevröra den svenska flaggan istället!!! Låt oss antirasister våga stå för att vi är stolta svennar. Jag trycker inte per automatik ner min kurdiska eller min franska väninna bara för att jag är stolt över mina kristna och svenska traditioner. Någon hejd får det väl ändå vara.


Men jag är inte konservativ vad gäller kungafamiljen. Sverige gjorde sig bättre som republik, menar jag.  La Camillas gamle älskare borde gå i pension och ta familjen med sig. Kungafamiljens roll är utspelad. De verkar förvisso trevliga och jag har inget emot dem egentligen. Vill kungen ha utomäktenskapliga affärer rör det mig 0,0 % i ryggen. Likaså om drottningen fyller hela sig med botox, så att hon till slut varken kan le eller prata. Det påverkar inte mitt välbefinnande för fem ynka öre.

 Tycker bara att de borde abdikera nu- och satsa på vettigare jobb. Jag förstår helt enkelt inte rojalism 2013. En man bakom mig i kassakön sa till sin dotter att de minsann måste fira prinsessan Madeleines bröllop. ??? Vad i hela fridens namn är det att fira? Jättekul att hon gifter sig, förvisso, men varför skulle jag, som inte känner henne, fira det?

Jag kanske bara inte förstår det. Har missat något.


Förresten undrar jag om ordet "abdikera" kom in rätt här. Om jag nu ska komma med ännu fler åsikter, kan jag nämna att det i min värld finns få saker som ter sig så fåniga, som när folk använder ord de inte riktigt behärskar. Är man inte 100 % säker på hur ordet ska användas, gör man klokare i att använda en enklare synonym- som man verkligen förstår sig på. Istället för att säga "konvalesera" (menar konversera) kan man ju kort och gott säga "prata" så slipper det bli några onödiga missförstånd.

Fast som vanligt får man göra som man vill själv.


Och jag förstår mig inte på rojalism 2013.

Det är för övrigt mycket jag inte förstår.

"För Sverige i tiden"

Eller kanske "Med Gud och segerrika vapen"? ;-)

 
 
Gubbfan

Gubbfan

15 juni 2013 16:58

Jag kunde inte fira 6:e juni eftersom jag inte var i Sverige då.
F ö vet jag inte varför jag skulle fira just den dagen.
I Sverige har vi två nationaldagar, nämligen skolavslutningen och midsommarafton.
Men det är ju sådana som maktens män inte har bestämt, så de dög inte. Inte kan man låta vanligt folk få bestämma något.
F ö undrar jag vad vi skall ha en nationaldag till.

Angående den evigt tramsiga debatten om var skolavslutningen skall hållas så har jag hört att många barn vill ha den i klassrummet om det inte finns en trevlig aula i skolan.
Annars tycker de att den kristna kyrkan går bra också.
Bara inte prästen läser besvärjelser och sådant över dem, så OK.
Barn tar ju hänsyn till de skolkamrater som har en annan religiös tro, egen eller från hemmet.
Men jag har för mig att man kommer med riktlinjer i frågan från berörd myndighet till nästa år.

Så det där med kungahuset.
Jag ger dig helt rätt.
Men vad skall då pressen skriva om?
De måste ju få sälja så många exemplar av sina tidningar, att ägarna får fin aktieutdelning.
Så finns det ju något som skrämmer mig.
Om vi nu skulle ha en president, tänk om det blev en fru Sahlin eller en herr Bildt eller kanske han Jonas (så fick jag med folk av alla sorter).
Känns nästan lika illa.
Usch så svårt.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards