Alla inlägg den 28 augusti 2013

Av Beatrice F Wik - 28 augusti 2013 23:14

 

En regnbåge på ett kg! Storfiskare Gabriel =)

Kvällspromenad. Mys. Elinor & jag.

 

Morfars mastodontgunga. ;)

    

Karlstads Uni.

Avkoppling för mig en söndagseftermiddag. När jag bara vill vara. Jag trivs i universitetsområdet, dras gärna hit när jag vill få ro i sinnet.

Återupplever gamla minnen- hur enkelt livet var då man var student. När det största problem man hade var att klara nästa tenta. Enkelt och okomplicerat liv...


Jag mötte ett gäng studenter härom dagen. Antar att de var på väg på nollning. Några av dem hade lärarförbundets logga tryckt på bröstet. De var glada i hågen.

Jag undrar om de är lika stolta som vi var på 90-talet- då det var konkurrens om platserna på lärarhögskolan.

Vi var stolta lärarstudenter. Stolta akademiker.


Jag fick nämligen nys om antagningspoängen på lärarutbildningen idag och... Ska man bara gapskratta eller gråta?

Vart är den svenska skolan på väg?

Ta och fundera lite på varför läraryrket inte längre är särskilt attraktivt för unga förmågor. (Kan lönen ha betydels månn tro? Jag har inget svar. Jag kan bara se till mig själv: Jag har en dotter som går på gymnasiet. Ställer hon frågan om jag kommer att råda henne att studera fyra och ett halvt år på universitetet för att sedan få den lön som vi har, kommer jag tyvärr avråda henne från att satsa på detta förvisso hemskt roliga arbete. Jag anser nämligen att det ska löna sig- också i plånboken- att studera).


Fundera samtidigt på hur skolan kommer att se ut när lärarna inte längre får fightas om platserna på utbildningen. Vem blir lärare?


Hur ska det bli för barnen- vår framtid?!


Det här känns inte bra. Inte bra alls. :/


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards