Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Det ska hålla läääänge till efter att Du och jag lämnat in

Av Beatrice F Wik - 24 januari 2014 21:00


Ju längre tiden går, och ju äldre man blir, desto mer funderar man över vad som händer med den här planeten. I alla fall gör jag det. Har jag tur (om jag får den stora äran att fylla 80) har jag levt halva mitt liv nu. Jag börjar inse att min tid är begränsad, att den här tiden jag har här faktiskt är ett lån och det gäller att använda det här jag fått låna på ett förnuftigt sätt.


Sedan ett par veckor tillbaka har jag och min färdkamrat börjat busspendla till jobbet (7 mil t o r från mitt hem) från början pga bilkrångel i kylan :/ och det känns så jäkla gött nu när vi väl kommit igång.

(Lilla Latmasken är en ful f-n som ständigt måste bekämpas. I den stund man ger upp för den är man förlorad. Förtappad, hehe!!!.)  =)

Av ren slöhet väljer man ofta bilen, men har man väl fått upp den där feta ändan ur vagnen och kommit sig för att ändra sina vanor känns det mycket bra .Jag rekommenderar verkligen fler att resa kollektivt, framför allt pga miljön. Det känns så fruktansvärt bra i sinnet att veta att man inte tär i onödan på den här jorden som vi fått låna av våra barn och barnbarn i några år! Visst, det kostar kraft (jag måste exempelvis pallra mig upp ur sängen en timme tidigare på morgonen om jag bussar), men vinsten är så mycket större. Att veta att jag inte lämnar ett enda spår efter mig (bussen skulle gå i alla fall) i samband med min resa betyder mycket för min sinnesro. Det känns gott där inne i själen!


 Jag tycker många gånger att vi värderar helt fel saker; vi lägger fokus på fel punkt- hela tiden med oss själva i centrum (så klart): jag, jag, jag, min tid. Min tid är så klart kvalitetstid för mig. Men att veta att det man gör innebär någonting gott (inte bara för just mig) är harmoni för själen i allra högsta grad. Jag anser mig i ärlighetens namn inte ha rätt att komma ner hit (som jag ser det; gå några decennier på jorden) och bara slösa och ta för mig- lämna platsen mer förstörd än den var innan. Mycket kan vi inte göra så mycket åt (jag är ingen miljöaktivist in absurdum, verkligen inte...) men det vi enkelt kan göra, som innebär förändring, menar jag också att vi SKALL göra. Det är vår plikt. Vi har en massa rättigheter som människor. Det är bara att ta för sig av allt naturen har att ge. Men med detta härliga följer också ett ansvar. Det är helt enkelt en förutsättning för livet. Man kan inte bara plocka åt sig av det goda och sedan lämna vidare det man använt i en jäkla röra. Usch- vem kan leva med det på samvetet och samtidigt tycka sig ha ett gott liv!? Då måste man vara totalt befriad från ansvarskänsla anser jag. Egocentrisk. Kom ihåg att Du är viktig, unik och betydelsefull- men Du lever inte ensam på den här planeten - och Du är inte den sista människan här. Det ska hålla långt efter att Du lämnat in också.

Bilen är en av våra allra största miljöbovar (om Du inte redan hade koll på det) och det är det lilla som räknas i långa loppet. En kan inte göra allt, men om alla bidrar med sin lilla del kan vi komma en bra bit tillsammans!

 
 
pellep

pellep

25 januari 2014 13:27

Jag håller med dig till 100%
Jorden har vi bara till låns, och den skall vårdas. Inte slösas.//pelle

http://www.pellep,bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

25 januari 2014 16:10

Vad klok du är!
Känns som alla inte fattat.
En del kör bara på, ser bara utifrån sig själva! =/

 
Ingen bild

Anders wiklund

27 januari 2014 21:49

Kul at läsa det du skriver. / Anders

Beatrice F Wik

27 januari 2014 22:36

Tack snälla för att du läser! ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards