Direktlänk till inlägg 4 augusti 2013

Vad härligt det är med vänliga människor

Av Beatrice F Wik - 4 augusti 2013 22:24


Det har hänt både tråkiga och roliga saker i mitt liv; de tråkiga har jag ingen anledning att gå in på här, men de roliga kan jag berätta om.

Jag känner mig lite sliten, bara, men det gör man ju ibland. Lite sådär urlakad...

Vänliga människor skrev jag som rubrik. Det är härligt med sådana. De har så mycket igen av det. Jag kan själv prata från hjärtat, om människor jag möter, hur man plötsligt mjuknar för dem som är vänliga. Goa. Jämfört med surkärringar och gubbar som går och skäller och surar. Klagar. Det blir en spiral av det, åt vilket håll man än vänder den. Vänlighet föder vänlighet. Som resulterar i ännu mer vänlighet. Och tvärtom, så klart.

Som att så ett frö. Plantan växer och man får helt enkelt MER av plantan. Och man får den planta man själv har sått. Det är svårt att gå tillbaka till affären och klaga, om man själv sått ett surt frö.

"Min planta är sur och vresig. Jag vill ha en ny."

:/


Har kalasat ordentligt den här helgen, i alla fall. Idag i underbara Liljedal, käkat bara spanskt och gott.

Igår hos en gammal vän, vars liv just har börjat. (Som det sägs, och jag hoppas det är sant!!!) Alltså att livet börjar vid 40. Mitt liv är med andra ord snart igång, hihi!!!=)

I alla fall var det sååå trevligt att träffa ett helt "gammalt" Åsfjärdengäng. Alltid kul att hålla kontakten, det var en rolig tid, det där. En gammal kamrat sa något som värmde mitt hjärta: "Du är en riktigt go' människa. Det är inte så vanligt att träffa sådana människor." Hon är för övrigt också en fin människa och jag blev jätteglad för det hon sa (Hon har förmodligen slagit an den där go'strängen hos mig, sått det där fröet av vänlighet i mig, som jag pratade om ovan). Trist bara, att så mycket missförstånd ska uppstå i denna värld, som borde vara den bästa av världar. För det måste väl vara missförstånd som leder till att det ändå finns så mycket tjafs bland oss mänskliga varelser. Missförstånd och avundsjuka. Där har vi roten till mycket skit. Egocentrism, heter det så? Det är väl också en bov för lycka och harmoni.


Nåväl: Jag vill önska en natt fylld av skön sömn i alla fall. Jag är tröööött.

 

 
 
Gubbfan

Gubbfan

5 augusti 2013 15:38

Jo, visst är det gott att träffa sådana där vänliga människor som bara säger snälla saker. Man behöver det för sin egen skull ibland.

Men ser du, vi sura och lea gubbar är kanske sura och lea för att vi vill motverka elakhet, girighet, trångsynthet och allmän dumhet. Vi kanske är lea och sura bara för att vi vill våra medmänniskor väl.
Vi bryr oss om våra medresenärer i denna resa från vaggan till graven.
Vi tror inte att man kommer så långt mot snikenheten och maktbegäret hos näringsliv och politiker med vänlighet i alla lägen.
Det är svårt att tro att snikna stenhjärtan alltid förstår vänlighet annat än i sagorna.
Det är så svårt att se att Mammon är allas gud och att hans/hennes läror predikas från predikstolar av olika slag.
En egoismens stinkande religion.
En religion långt från medmänsklighet och omtanke om nästan.
Därför behövs vi också. Tyvärr!

Men ha ett fortsatt fint sommarlov och se till att du har laddat batterierna till hösten så att du kan få fram omtänksamma elever.
Elever som bryr sig mer om varandra än om sig själva.
För vi lever i ett samhälle tillsammans, inte var för sig.
Glöm inte att gång på gång, dels lära dem ordet varför, dels få dem att förstå att den sk makten skall vara till för alla, även till för de små och svaga, inte de till för makten och politikerna.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

5 augusti 2013 16:05

Snälla Gubbfan!
Du är inte en "sur gubbe" på det sättet jag menar! Du är ju en go sådan, men visst, alla typer behövs!

 
Gubbfan

Gubbfan

5 augusti 2013 16:39

Jag förstod nog hur du hade tänkt, men när jag ibland tittar igenom vad jag skrivit tycker jag att jag bara klagar och faktiskt känns som en gnällspik. Det känns inte helt OK, det gnager i mig.
Men visst känns det gott att träffa de där alltid positiva människorna.
Och livet är underbart.
Har du förresten tänkt på det engelska ordet för himmelriket är heaven. Det är ett ord som de danska vikingarna förde dit. Alltså det danska ordet för trädgård have. Där dyrkar (dyrker) danskarna sina grönsaker och blommor. Åter ett ord som glidit lite i användningen. Vi pysslar med något mer religiöst när vi dyrkar en Gud eller kanske en rockpoet.
Så om du har en trädgård i närheten, så gå dit och befinn dig i himmelriket. Dina barn fixar säkert middagen om du ber dem snällt.
Nu skall jag gå ut och ge blommorna och grönsakerna lite vatten och omvårdnad. Alltså besöka himmelriket och dyrka lite.
:-)

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

5 augusti 2013 21:44

Helt rätt gör du. Gubbfan, när du hämtar kraft i ditt himmelrike!!! Blommor och grönsaker... så härligt, att se dem växa och gro!
Jag är med på din tanke. Jag skrev om det i ett tidigare inlägg. Med att vara snäll menar jag inte att säga ja och jaså. Att vara snäll innebär för mig inte att vara en av korna i hagen, utan också att bita ifrån när man inte tycker att saker går rätt till.
Och det gör du. Det finns inte en ond tanke i din skalle, som jag kan se det. Då FÅR man bita ifrån, eller kanske då BÖR man bita ifrån. När man ser orättvisor osv. Sedan kanske man inte har rätt alltid, men det är viktigt att kämpa för det man tror på, vilket innebär att man ibland måste bli jobbig och obekväm. Inte omtyckt av alla.
Men att vara godhjärtat är inte, för mig, detsamma som att vara omtyckt av alla, att aldrig klaga. Tvärtom: Den som är omtyckt i alla läger kan väl knappast visa sin riktiga färg?
Nu kanske jag verkar velig, men jag hoppas du är med på min tanke. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards