Direktlänk till inlägg 21 februari 2015

Immunförsvar

Av Beatrice F Wik - 21 februari 2015 00:02


Efterlängtat sportlov!

Massor av människor runt mig har varit sjuka, hög feber och halsont och jag kan inget annat säga än "peppar peppar"...

Jag brukar alltid ha lätt att bli sjuk, men har nu klarat mig.

Jag har alltid haft dåligt immunförsvar- och jag undrar vad det beror på?

Det är mystiskt med tanke på att jag i jämförelse med många andra lever rätt sunt. Jag röker inte, är inte längre någon festprisse. Dricker på tok för mycket kaffe och äter för mycket sötsaker men det ska väl inte ha någon betydelse för immunförsvaret? Jobbar i och för sig mycket, ca 50 timmar i veckan, så jag är ofta rätt sliten men mår inte alls psykiskt dåligt av denna "slitenhet" utan trivs rätt bra med det här. Det går.

Jag har till och med blivit utredd av läkare för denna infektionskänslighet, men de fann ingenting. Inget alls.

Kan det ha något med barndomen att göra månn tro?

Jag växte upp med en otroligt renslig mamma, vilket INTE gynnar uppbyggnaden av immunförsvar, sägs det. Man ska ju helst utsättas för diverse skit och bakterier, det är ju bara nyttigt, bygger upp och får en att tåla mer.

Ett kliniskt rent hem gör människor med all sannolikhet mera känsliga för världen utanför.

Jag gick inte heller på dagis som barn, kanske har det också betydelse. Fick inte stötas och blötas med bakterier på många år, utan levde i en skyddad liten värld.

Jag vet inte, har ingen aning.

Det är i alla fall som det är.

 
 
Annie

Annie

21 februari 2015 21:16

Hej fina Bea!*

Ja du det där känner jag igen, när jag var yngre vart jag ofta sjuk .. vet inte om det bara ligger i generna eller om det var för att jag jobbade/tog hand om väldigt sjuka människor inom vården? :(

Men nu när jag tränar så mycket, så blir jag faktiskt mindre sjuk, så skönt! :)känns som immunförsvaret blivit starkare ;)

Sv: Ja verkligen kul ;)Kul att du svarade på min fråga tack för det<3
Ska fundera på nåt sånt inlägg, men lovar inget .. ;)
Är lite "hemlig" av mig, men delar gärna av mig lite ändå! :)

Kramar<3

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

21 februari 2015 21:24

Heej!

Det sägs ju att de (som vi) som jobbar med människor bygger upp ett starkt immunförsvar... men det har inte jag gjort.
;(
Kul att höra att din träning tycks hjälpa. Jag tränar ju inte alls lika mkt som du, så det kan mkt väl vara det.

Kram kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards