Alla inlägg den 22 december 2013

Av Beatrice F Wik - 22 december 2013 22:15


22 december. Mitt i mörkaste mörka vintertiden (Det vände igår, om jag inte missminner mig helt)

För exakt ett år sedan var jag på konsert. Sabaton. Det var en lysande kväll (Se ovan.)


Idag har jag varit i kyrkan.

Riktigt trevligt att gå i kyrkan så här i juletid. Stämning och värme. Det får bli ett besök på midnattsmässan på julaftonsnatten också.

 

Ett år gammal bild på min dotter vid altaret.


Jag förstår inte denna aversion mot kyrkan, som tycks så utbredd.

Ilska mot att skolelever har avslutning i kyrkan med mera.


Jag är långt ifrån rasist, men tycker definitivt att vi gått till överdrift om vi skippar besök i kyrkan i skolan av hänsyn till elever med annan religion.

De som tror på annat sätt an vi kristna kan få jobba med annat just den här timmen, om själva kyrkobesöket tar emot.

(Jag säger det utan att se mig om axeln i rädsla över att någon tycker jag sagt något kränkande om elever med utländsk bakgrund. Det där har gått över styr, anser jag. Vi törs knappt hissa upp vår svenska flagga- hallå där inne i skallen?! Vi bor ju här och har svenska traditioner. Det betyder inte per automatik att vi kränker personer av utländsk härkomst.)


Fast jag undrar om det egentligen är det som är problemet?

Jag tror inte det.

"Kyrkan är tråkig" eller "Jag tror ändå inte på Gud" är vanligare argument.


Men vet Du vad?

Ingen tvingar Dig att tro på något.

Vi har religionsfrihet i det här landet, så du får tro på precis vad du vill.

Men trots sekularisering ligger kristendomen till grund för hela vårt västerländska sätt att tänka. Vår etik och moral, våra värderingar och vårt sätt att handla mot varandra vilar på den kristna tron. Det kan du inte komma ifrån. Kristendomen är en del av vårt kulturarv, vår historia och nog tror jag att du firar om två dagar. Jag tror knappast att den 24 december är en vanlig dag i ditt liv och nog tror jag att du har julledigt i slutet av december.

Våra lagar är för övrigt kraftigt förankrade i den kristna tron.

Så ett besök för skolbarnen i kyrkan vid jul, påsk och sommaravslutning är inte det minsta underligt.

Kyrkan är en del av vårt samhälle.

Sedan får du tvivla på Gud hur mycket du vill. Det är din sak.

Av Beatrice F Wik - 22 december 2013 07:30

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards