Alla inlägg den 27 december 2013

Av Beatrice F Wik - 27 december 2013 22:24


Jag framstår säkert som en grinig feminist när jag skriver och när jag ser Gubbfans kommentarer vill jag bara klargöra att Ni män är alldeles, alldeles underbara!

Det är inte alls det det är frågan om, utan orättvisan.


Nu blir det jättekonstigt när jag försöker infoga en text, så jag avstår, jag skriver bara istället, men jag kollade upp en artikel i DN (sept 2013) med SCB som källa. Löneskillnaderns mellan män och kvinnor var enligt denna artikel störst hos verkställande direktörer, där kvinnorna i genomsnitt tjänade 63 % av männens inkomst.

För samma jobb- helt otroligt.

Fast vad jag syftade på var egentligen inte löneskillnaderna inom samma yrkeskategori; så långt hade jag inte ens tänkt!

Jag syftade på traditionella kvinnoyrken kontra traditionella mansyrken och det är ju ingen nyhet att så fort man jobbar med människor sjunker lönesiffrorna i jämförelse med om man jobbar med teknik, pengar, maskiner osv.

Om man inte skaffar sig en jädrans utbildning, som läkare exempelvis. Undrar om det är traditionellt mansdominerat? Kanske inte.

Ja, jag är kanske en grinig feminist, men det betyder inte att jag hatar män. Tvärtom.

Jag vill bara ha lite rättvisa!!!

(Nu kom ett gammal citat upp i min skalle också: "Livet är inte rättvist". Bara att tugga i sig. Men man kan väl åtminstone FÖRSÖKA så gott det går, att i alla fall få LITE jämlikhet.)

Av Beatrice F Wik - 27 december 2013 08:00


Slashasdagar nu. (Se nedanstående inlägg). Gubbfans kommentar fick mig att inse att det inte gör så mycket att gotta sig i allt sött just nu. Tänker man bara ett par veckor framåt inser man att sötebrödsdagarna är mycket snart är över. Frosseri och festligheter ersätts snart av en lång och kall januari. Borta är snart ljusen, tomtarna och adventsstjärnorna. Tidiga, svarta morgnar- ett tag till, innan våren är på väg.

Och januari är en mycket låååång månad, i relation till pengarna. Det är mycket månad i slutet av pengarna i januari.

Apropå pengar har jag en stilla undran: Vi pratade om betyg under julmiddagen. Min dotter går på teknis och jag sa, att hon har A i matte "trots att hon är tjej".

"Kanske tack vare att hon är tjej" svarade någon då.

Jag menade att matte inte är något traditionellt tjejämne, den som svarade syftar på att det är tjejerna som får de högsta betygen.

Ja, så ser det ut. Rent generellt. Kanske inte just i matematik och naturorienterande ämnen, på gymnasienivå, men i övrigt. Tjejer har högre betyg än killar.

Väldigt lustigt att det inte ser ut så när tjejerna blir kvinnor och kommer ut på arbetsmarknaden och betygen omvandlas till kronor. Vi får inte betalt för vår möda, vi vuxna, i betyg längre. Vi får det i kronor.

Och då har det plötsligt vänt! Rent generellt är det inte längre "de stora flickorna" som sitter på de högsta betygen, dvs kronorna. Det är "de stora pojkarna."

Och jag undrar: VAD HÄNDE PÅ VÄGEN?!

Det här upprör, kan jag säga. Jag blir rent förbannad.

De ambitiösa flickorna tycks inte ha så mycket för det, när det väl kommer till kritan.

Höga betyg kan man inte betala räkningar för. Mitt råd, till min dotter och alla unga tjejer som läser här:

Känns det intressant; välj ett yrke där det finns många män!

Det är de som driver upp lönerna, av någon outgrundlig anledning.


Hehe... Det kanske är en tyst överenskommelse mellan alla män- för att de ska få behålla sina fruar. (Obs! Detta är ett skämt!) I nio fall av tio, mig veterligen, tycks det vara kvinnan som tar initiativ till skilsmässa. Jag har ingen aning om varför, eller jo... det har nog med relationer till väninnor osv att göra, en skild kvinna blir sällan ensam, hon har ofta fler nära vänner än en skild man. Jag tror att vi pratar med varandra på ett annat sätt än män gör. Men jag vet inte. Jag har aldrig varit man. 

Att hon får det sämre rent ekonomiskt får henne kanske att stanna kvar i en del fall, trots att äktenskapet knakar.

Jag är lärare och klarar mig på min lön, trots att det inte blir några frosserier. Hade jag haft det sämre ställt hade jag kanske BLIVIT TVUNGEN att snärja någon karl, bara för att ÖVERLEVA med två barn. Det bara doftar romantik, gör det inte?

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards