Alla inlägg den 15 oktober 2010

Av Beatrice F Wik - 15 oktober 2010 22:56


Något lustigt var jag med om idag. Eller olustigt.


Jag tog för ett halvår sedan bort en bit av livmodertappen pga cellförändringar. (Vilken tur att dessa cellprover tas- kan jag ju säga, hade jag skippat detta  hade jag med all sannolikhet inom ett par år varit döende i livmoderhalscancer!!!)


Jag sköt verkligen upp det, pga av annat som jag förmodligen upplevde som "viktigare", eftersom "det naturligvis inte var något fel med mig." Och blev skitchockad när provsvaren kom och visade att jag hade cellförändringar. Nya prover; och ja.... de fanns där. Men nu är mina "fula områden" avlägsnade och jag hoppas att det inte kommer tillbaka!


"I vetenskapligt syfte" skrev jag i rubriken. Har man haft cellförändringar rekommenderas man att en gång var sjätte månad kontrollera situationen åter. Och jo, naturligtvis är det värt det!!!


Att hoppa upp i den där vidriga gynstolen är väl ingen höjdare, dock. Idag frågade min läkare om det var ok att en praktikant var med.


"Jaaa..." (Jag har ju själv haft en massa kandidater, och i vetenskapligt syfte har jag förkoppningsvis varit till nytta.)

 

In kom för övrigt två sköterskor.


fyra personer har idag stått och studerat de delar av mig som är allra mest intima. Jag vet att de inte bryr sig; det där gör de ju hela dagarna.... men det är ändå skitjobbigt.


Upp med ett mikroskop: "Här är det och det och där är livmodertappen."

Läkaren undervisade sin praktikant samtidigt som hon gjorde sitt jobb i mig.

Och alla frågor om sådant som bara är mitt.

Fast helt kliniskt, vetenskapligt.

 

Jag avskyr gynbesök!!! Avskyr, avskyr, avskyr!!! Tur att det är ett halvår kvar till nästa gång! Om det nu ser bra ut (vilket det förvisso verkade göra i mikroskopet. Men gör det inte det, enligt cellprovet, får de väl klippa av en bit till av min livmodertapp...)


Jaja... Idag har jag varit en docka för ett tag. Som gjort det här "i vetenskapligt syfte."


God Natt! ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards