Direktlänk till inlägg 25 december 2013

Juldag

Av Beatrice F Wik - 25 december 2013 10:15


Juldagen är en dag helt i min smak. Tid för stillhet, eftertänksamhet. Ja, man skulle naturligtvis med all sannolikhet bli galen om man hade en hel drös med juldagar på rad, men i ett liv där det kör på i 180 för det mesta är det så ljuvligt att bara få vara.

Det där med söndagen som vilodag, som man hade förr, var kanske inte så dumt ändå. En dag, förutbestämd för vila, att verkligen TVINGAS stanna upp är nog inte helt fel. Ha lite tråkigt. Jag skulle gärna ha tråkigt- jag är typen som mycket sällan har tråkigt. Jag bara njuter när det inte händer någonting; en obokad helg är bland det bästa jag vet. LYX är att ha almanackan fri.

I dagens samhälle (i alla fall för mig) är ju helgerna sällan stilla. Det händer oftast saker kring familj, vänner och barn och man har ofta en kö av sysslor som väntar att bli gjorda, saker man inte hunnit med under vardagarna.


Jag har haft en toppenjul hittills med fin gemenskap med alla er jag suttit kring julbordet med (också dagarna innan själva julafton.) Ni är så värdefulla- bara så ni vet!!! (Om nu någon jag delat bord med eventuellt går in här och kikar...)

Biskopen sa något klokt på midnattsmässan:

I dagens köpsamhälle: Tänk på vad som är allra mest dyrbart!

Det är inte det man kan köpa.


... Fast om sanningen ska fram kan jag ibland bli lite avundsjuk på människor som mestadels strävar efter materiell lycka och framgång. Vilket enkelt liv de måste ha!

Om livet går ut på att äga tjusigast saker, eller ha mest framgång på ytan. Jag har ofta tänkt att jag önskar att jag också kunde se livet lite så: "Det kanske räcker att allt ser bra ut utåt".

Jag försökte ett tag under min villaperiod att hänga på den där "tävlingen" med tjusigast kök, bil osv. Kvinnorna sitter och pratar vikt och dieter (smalast vinner, och det är egentligen inte ens fråga om vare sig hälsa eller skönhet, alltid... man ska helt enkelt bara GÅ NER I VIKT) och vad männen pratar med varandra om- det vet jag inte.

Men jag förstod det aldrig. Det räckte liksom inte. Inte på långa vägar, och jag får helt enkelt acceptera att jag är som jag är, även om det kanske betyder att jag gör allt lite mer komplicerat än det hade kunnat vara.

Jag söker något mer, helt enkelt. Något mindre platt, något under ytan. Det är bara så. På gott och ont.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards