Alla inlägg den 29 november 2013

Av Beatrice F Wik - 29 november 2013 23:45


Så har han sett dem, far och son,
ren genom många leder
slumra som barn; men varifrån
kommo de väl hit neder?
Släkte följde på släkte snart,
blomstrade, åldrades, gick --- men vart?
Gåtan, som icke låter
gissa sig, kom så åter!


Ur Tomten, Viktor Rydberg


I juletider; Gåten är ännu inte löst. Tomtens julgåta från sent 1800-tal.

Det är för stort att förstå, men ändå värt att reflektera över.

Jag åkte förbi huset där min mormor bodde idag, på väg hem från ett besök hos min far.

Eller... jag åkte inte bara förbi. Jag ställde undan bilen och gick ur. Som om något drog tag i mig, drog mig till denna välbekanta plats. Jag var hos min mormor hur mycket som helst under min uppväxt- och jag älskade henne.


Jag tittade upp mot fönstret, bakom balkongen, där hon haft sitt vardagsrum. Så konstigt. Det där var inte bara ett vanligt vardagsrum; där bodde en del av min trygghet, där vilar fortfarande en del av min barndom.

Men min mormor finns inte längre, kommer aldrig, aldrig tillbaka.

Fast jag vet, jag bara vet, att jag kommer att möta henne igen; någonstans, någon gång. Tvivlar inte en sekund.

Ändå är det så konstigt...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards