Alla inlägg den 30 december 2014

Av Beatrice F Wik - 30 december 2014 19:45


Helt osökt kom jag att tänka på Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraterna och Sverige med fägring stor.

På framtiden apropå nyår, på avsky, på vi- och-dom-termer.

"Utlänningarna kostar de svenska skattebetalarna enorma summor."

Vet du vad den svenska missbruksvården kostar de svenska skattebetalarna?
Ta reda på det!

Det här är ett jättefint land att bo i, och det är den storsinta tanken som är en av grunderna.

Otroligt vackert, tycker jag.

Vem vill bo i ett land grundat på hat?

Vem vill bo i ett land där vi ser ner på varandra, anser att "jag" är mer värd än "du"... därför att...

Kärnan i Sverigedomokraternas sk ideologi är rasistisk, enbart rasistisk, sedan får man förklara sig hur mycket man vill.

Vem av oss kommer inte någon gång i livet falla? På något sätt?

Det kanske finns någon som är stark hela tiden, men vad är den styrkan värd om den bara ska användas åt egennytta?

Den styrkan skulle i alla fall inte jag vilja ha.

Av Beatrice F Wik - 30 december 2014 13:20


Så fascinerande hur människors vägar möts och skiljs- och sedan kan mötas igen.

Sommaren för 17 och ett halvt år sedan var jag och min då blivande make på mödravårdcentralen på Gripen i Karlstad. Vi var på en träff för blivande föräldrar, såg en film om förlossningar tillsammans. VI skulle bli mor och far under den kommande hösten och det hela var naturligtvis ett stort äventyr... Vi var lyckliga.

Jag lade märke till en annan ung kvinna, vet inte varför jag la märke till henne, hon var blond och mycket söt och vi började småprata. Det visade sig att hon och jag bodde i samma stadsdel, Herrhagen, och hon väntade sin förstfödda bara några veckor efter mig. Kvinnan och jag bytte nummer och beslutade oss för att ses.

Det gjorde vi. Vi fick en var sin dotter och vi umgicks mycket, våra familjer. Tre år senare blev jag gravid med min son- och helt otroligt, bara några veckor efter att jag fött min grabb, födde den här kvinnan också en son. Också nu umgicks vi mycket, våra familjer... men sedan blev det som det kan bli. vår vänskap rann ut i sanden, vi hade fullt upp av jobb, släktingar, grannar, barn, aktiviteter... allt- och vi förlorade kontakten.


Men nu: En hel massa år senare stötte jag på den här kvinnan igen. Vi pratade, och det visade sig att åter igen liknade mitt liv och hennes varandra. Hon hade skiljt sig och lever nu ensam med sina två barn, som ju är exakt lika gamla som mina.

Vi bestämde att vi bara måste ses igen, och det har vi gjort nu. Jag har varit hos henne nu på förmiddagen, och det kändes när jag träffade den här kvinnan, som om tiden stått still. Alla dessa år som hon levt sitt liv och sin vardag- och jag min. Men vi kände fortfarande samma gemenskap- och jag har återfått en vän.

Så lustigt det kan bli.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards