Alla inlägg den 15 november 2009

Av Beatrice F Wik - 15 november 2009 23:44


Fortsätter på mitt svarta tema, funderade idag igen över om jag verkligen håller på att bli knäpp. Eller om jag är manodepressiv? Men jag tror inte det. Jag har ju inga psykoser och tror inte att jag har sned verklighetsuppfattning. Fast jag mår inte bra just nu.


 Det var lite spännande, satt härom dagen och diskuterade det här med verklighetsuppfattning med en skolpsykolog. "Tänk om min verklighetsuppfattning inte är den riktiga? Tänk om jag bara inbillar mig att jag jobbar som lärare och är gift tvåbarnsmor? Min verklighetsuppfattning är ju faktiskt subjektiv. Saker och ting kanske inte alls är som jag tror..." Mycket intressant diskussion. Fick mig att tänka på Platon och hans skuggor på väggen. Eller var det inte Platon? Har jag fel?


Här är han i alla fall, tänkare och filosof, tillsammans med Aristoteles.




Fast det blir himla knepigt om man börjar tvivla och reflektera över sin egen verklighetsuppfattning. Det är farligt att analysera för mycket, man kan ju analysera ihjäl sig. Jag måset helt enkelt tro på att det jag upplever är den verkliga världen, lita på att jag inte håller på att bli knäpp...


Önskar att jag inte tänkte så mycket, jag tror att jag skulle må bättre då. Bara göra, inte analysera. Men det är svårt, man är ju liksom som man är.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards