Alla inlägg den 18 november 2009

Av Beatrice F Wik - 18 november 2009 23:38

 

Usch och fy på mig, vad dålig jag har varit på att uppdatera mig på era bloggar, måste jag erkänna... Det har varit häcken full, so to say, också nu i veckan, så jag har inte haft så jättemycket tid över till att BARA SITTA OCH LÄSA och ta del av Era intressanta liv. Men jag ser fram emot att göra det. För mig är det verkligen en skön avkoppling! Har t o m prioriterat bort mina älskade kvällspromenader den sista tiden. Inte bra, jag vet... Dessa gör mig hel.

 

Ikväll har jag varit med min son på ett möte inför ett eventuellt framtida val av musikklass (om han nu kommer in...). Min dotter går i musikklass och älskar det. De sjunger varje dag, men inte på bekostad av något av de övriga skolämnena. Hon spelar gitarr, som jag gjorde. Jag gav mig dock alldeles för tidigt och det blev inte av att jag tog upp det igen. Förvisso är det väl aldrig för sent!

 

Min son funderar på att som instrument välja fiol (han har en som han har fått av Morfar). Intressant är att rektorn för skolan ifråga, berättade att musikklasserna i genomsnitt har högre betyg än "vanliga" klasser. Undar vad detta beror på. Detta gäller alltså inte enbart musik, utan samtliga ämnen. Gynnas inlärningen av skapande, kreativitet, månn tro?

 

Jag tror det. Hela skolan, inte bara musikklasserna, ligger å andra sidan på ett mycket högt genomsnittsbetyg, jämfört med övriga grundskolor i kommunen.

 Kanske lite otäckt med elitistiska skolor. Redan som 9-åring prövas du. Är du begåvad, får du vara med. Är du det inte; nej! Jag vill absolut inte säga någonting negativt om den skola min dotter går på, för den är HUR BRA SOM HELST!!! Tycker att lärarna är jättebra (Vad annat kan jag säga när min äkta hälft jobbar på skolan;) och detta, att få ägna sig åt sång varje dag är ju helt gudomligt... Och lagen förbjuder inte prövning i estetiska ämnen (DT, om du nu läser detta!))

 

Men jag håller med om att det kan bli en smula obehagligt med den skiktning som dessa prövningar innebär. Prövningarna rör ju bara ett estetiskt ämne. Jag råkar dock veta att de elever som lyckas hamna i musikklass också i övriga ämnen "slår ut" andra barn. Social skiktning redan i unga år? Kanske. I don't know. Jag vet i alla fall med säkerhet att mina barn tycker om musik och att sjunga. Och för mig känns det sååå kul att veta att de har en glädje för hela livet.  Jag är nämligen likadan.

 

För kvällen får jag därför ta paus i mina teorier.

 

Sov gott.

 

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards