Alla inlägg den 5 oktober 2009

Av Beatrice F Wik - 5 oktober 2009 21:48


Jag inspirerades lite av energiknippet Stina Björnlod (Se länkar; Skolblogg).

Boxningen i fredags fick mig att tänka på att ilska inte alls behöver vara en negativ känsla. Pratade med en vän om det här härom dagen. Att vara ledsen är föga energigivande, men människor som vi är, blir vi naturligtvis ledsna ibland också. Svek och brustna förhoppningar är en del av livet. Då måste vi få bli ledsna. Gråta ut. Sörja.


Men inte för länge. Låt inte sorgen bygga bo över ditt huvud. Res dig upp, bli arg och använd ilskan till något konstruktivt! Ilskan kan vändas till en enorm drivkraft, en mäktig känsla. Jag tänker klara det här!!! Jag kommer att gå vidare!!! Lite j-ar anamma.


Har ett skolexempel på det här. En av mina goda väninnor från tonårstiden i en liten håla i Värmland flyttade för ett antal år sedan iväg till en större ort för att plugga. Med sig hade hon sitt livs Kärlek. Trodde hon. Tills hon av en händelse kom hem tidigare en kväll från en kurs och fann en okänd kvinna sittande i hennes dubbelsäng, tillsammans med den sk kärleken.


Min goda väninna slängde naturligtvis med buller och brak, bokstavligen ut karlsloken. För att bli kvitt med sin ilska började hon med just boxning, tränade rätt friskt, och gick ner 10 kg. Hon hade tidigare varit lite ( i mina ögon dock, sött) mullig, men såg helt fantastisk ut så vältränad som hon blev. Hon ägnade sin nyblivna frihet som singel till att läsa in fler kurser och fick ett framgångsrikt jobb.


Tyvärr har jag inte haft så mycket kontakt med min goda gamla väninna på flera år, eftersom hon bor i en annan stad och tyvärr har man ju rätt fullt upp med det närmaste. Men jag tänker ringa upp henne, byta några ord. Gammal vänskap rostar aldrig. Väninna C är en riktig förebild. Stark och vacker. Vet inte hur hon lever nu, men är hon fortfarande singel förmodar jag att det är kölapp som gäller för männen ;)


Vill avsluta med att citera en kollega och vän. Tycker det här är bra: Vägra vara offer!


Ta kommandot över ditt liv. Blir du f-bannad; surfa på känslan. Använd den till någonting konstruktivt. Det är Du som bestämmer och Du är alldeles för värdefull för att bli trampad på.

Av Beatrice F Wik - 5 oktober 2009 00:12


Nu är jag sååå trött. Har suttit uppe och förberett kommande veckas lektioner (som jag alltid gör på söndagkvällarna). Och allt annat bestyr inför veckan som kommer. Lite tvätt, lite strykning osv...


Idag blev det bakning. Först tog vi oss en cykeltur (i regnet, men det går bra med regnkläder), Gabbe och jag, och köpte socker, som vi hade slut på. Sedan blev det en härlig sockerkaka med vaniljsmak. Gabbes kompis kom hit, precis lagom till den var färdiggräddad, så det blev lite fikamys. Gabbe är naturligtvis med och bakar. Elinor hade "ingen lust", lite tonårshormonvarning här...


Vi hade tänkt köra på med en dubbel sats kolakakor också, inför släktträffen till helgen, men Gabriels vän var inte på bakhumör, så dessa får vänta.


Nu väntar sängen. God natt.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards