Direktlänk till inlägg 26 december 2009

Öppnar min lilla egobubbla för världen en stund...

Av Beatrice F Wik - 26 december 2009 14:47


Kliver ur min egoistsika lilla jullovsbubbla för en stund; öppnar mig för världen. Skummar igenom "det senaste":


Treåring innebränd hos sina farföräldrar (Hur i hela fridens namn överlever omgivningen en sådan outsäglig smärta?!)


Ett otal trafikolyckor i södra Sverige. Var ute och körde en sväng igår kväll, och jag får väl hålla med om att det var rysligt. Svinhalt.


Svarta nyheter, svarta, svarta...


Lite glättigare:


Någon såg tillbaka på 00-talet, analyserade småbarnsföräldrarnas situation. I början av 00-talet var lattemammorna ett himla modernt begrepp; antar att jag hör till dessa, då mina barn var små under den tiden.

(Numera, utan att jag själv hunnit fatta det, är lattemamman förlegad och omodern).


 Nu gäller helt andra saker för småbarnsföräldrarna; utbudet är uppenbarligen oändligt med babybio, mamma-barn-yoga och jag vet inte allt :=)


Minns att gränssättning blev ett honnörsord (och curlingförälder ett skällsord) i småbarnskretsar och på de förskolor mina barn gick. Också inom pedagogiken för äldre barn/ungdomar (pluggade i mitten av 90-talet) blev ju detta superstort.


Var detta en följd, månntro, av att vi som fostrades under det fria 70-talet ynglade av oss under denna period? En motreaktion? Eller vad är det som gör att vissa fostringsbegrepp blir stora och fruktansvärt inne under en viss period?


För att sedan övergå i någonting annat stort och fruktansvärt inne?


Nu mera hör man inte talas om gränssättning i lika hög utsträckning, vill jag nog påstå. Diskuterade frågan med en förskollärare för en tid sedan, och som jag förstått det verkar utjämnade könsroller vara det som det jobbas allra hårdast med nu. Min bekanta berättade vidare, med ett léende på läpparna, att det närmast betraktas som "fult" att köpa någonting prinsessigt och rosa till sin lilla dotter... "Skall man följa trenden bör man helst ge henne en verktygslåda..."


Visst ligger det mycket i allt detta, men man kanske bör använda sitt egna sunda förnuft ibland också.


Allt går i trender, i en förhoppningsvis ständigt uppåtlutande spiral. Men att alltid ordagrannt läsa instuktionsboken kan nog bli en smula fånigt...

 

Eller?

 
 
Ingen bild

Gull-Britt

26 december 2009 18:16

Javisst kan man tala om olika tider. Det jag minns från det jag var nybliven mamma var att man fick amma sitt barn 5 gånger på dygnet, 6.00, 10.00, 14.00, 18.00 och 22.00 och ingenting på natten. Så är det ju inte nu, som tur är. Så nu förstår du varför han är som han är. (skämt)
Kram på dig

 
Bea

Bea

26 december 2009 19:41


Ja, det är ju helt otroligt, Gull-Britt!!!

När jag fick mina rådde fri amning, vilket torde vara det mest naturliga, men detta innebar jag att en liten man som Gabriel heslt ville ligga och käka hela tiden. Och så var det "inne" att amma PRECIS överallt, själv tyckte jag att det kändes bäst att gå undan lite... Man behöver inte vara HUR naturlig som helst, tycker ju jag då, men det är ju upp till var och en.

Förresten tycker jag att Du /Ni fostrat en fin man i Jan, trots dessa amningstider!!!

Tack för igår! Jättetrevligt! Har käkat lax i massor! ;)

Många kramar.

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
The Miracle

The Miracle

26 december 2009 22:38

Ja, jag längtar tills jag ska få börja plugga alla de där ämnena :-) Är ju bara dygt fyra veckor kvar.

Jag har funderat till och från men det lutar nog åt kurator, fast vet dock inte om jag måste läsa socionom på högskolan för att bli det. Men om man väljer psykiatri som inriktning på sista terminen så kanske man hanmat någonstans åt det hållet i alla fall.. Eller så kanske jag fastnar för något helt annat innan det är färdigt.

Hur mår du annars?

Ett skepp kommer lastat, med massor av kramar

http://abimopectore.bloggplatsen.se

 
Dina

Dina

26 december 2009 22:52

Det fanns inte så många benämningar på mammor när jag fick mina barn, möjligen att begreppet curlingmamma började komma på tapetern... Nåja om jag absolut måste katigorisera mig så var/är jag nog en helikoptermamma... :-)

Och du, en tillvaro utan läppglans finns inte, jag får panik om jag inte har nåt på läpparna...!

http://dinasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards