Alla inlägg den 26 december 2009

Av Beatrice F Wik - 26 december 2009 22:22


Fy tusan, säger jag bara (igen!!!) vad kallt det är!!!


Förvisso gav mig kylan någonting positivt när jag var ute på min vanliga motionsrunda... Har en runda som jag brukar promenera om kvällarna, som vanligtvis tar ca en timme och idag kan jag säga att jag småsprang på 45 minuter! Var livrädd att jag skulle/skall ( !!!;( ) dra på mig urinvägsinfektion, hade nämligen inga långkalsingar på mig...


 Så jag gick skitsnabbt, för att hålla värmen uppe.


Jag tycker inte om att springa, har aldrig gjort det. Tyvärr. Det tycks ju var ett mycket bra sätt att motionera; man kommer ut i naturen, och det är mera effektivt än att gå (på så vis att slingan går snabbare; antar förvisso att man förbrukar samma mängd energi, om man går samma slinga på längre tid???)


Gammal naturvetare jag är sedan gymnasietiden (dock ändrade jag min bana med åren, men sina teorier kan man ju behålla ändå...) verifierar jag mitt antagande med en liten fysisk formel:


Inom fysiken är effekt mängden arbete uträttat per tidsenhet. Detta är ekvivalent med förändringshastigheten av energi eller arbete i ett system och definieras genom

P=\frac{dE}{dt},

där

  • P är effekt
  • E är energi eller arbete
  • t är tid

... Vet dock inte om motion och effekt är direkt översättbart. Frågade just min man, som sitter bredvid mig i soffan och som undervisar i naturvetenskapliga ämnen om jag det kan ligga någonting i min teori. Han säger "nej."


Nåväl, fundera kan man ju alltid.


I vilket fall som helst... Har verkligen försökt att tycka om att springa. Du måste bekämpa det första motståndet, säger de erfarna. Sedan blir det ett behov som du kommer att längta efter.


Höll på en halv sommar med att försöka bekämpa detta motstånd. Lyckades inte det minsta. Det var lika jobbigt varenda gång;(


Till slut insåg jag att raska promenader passar mig bättre. Om nu min fysiska formel om effekt, tid och arbete är översättbar på motion eller inte, får bli en sekundär fråga. Jag tycker inte om att springa, men är oändligt förtjust i mina långa och raska promenader. Många gånger dygnets bästa stund. Så jag får väl vara nöjd över det.


Sov Gott i natt!



Av Beatrice F Wik - 26 december 2009 14:47


Kliver ur min egoistsika lilla jullovsbubbla för en stund; öppnar mig för världen. Skummar igenom "det senaste":


Treåring innebränd hos sina farföräldrar (Hur i hela fridens namn överlever omgivningen en sådan outsäglig smärta?!)


Ett otal trafikolyckor i södra Sverige. Var ute och körde en sväng igår kväll, och jag får väl hålla med om att det var rysligt. Svinhalt.


Svarta nyheter, svarta, svarta...


Lite glättigare:


Någon såg tillbaka på 00-talet, analyserade småbarnsföräldrarnas situation. I början av 00-talet var lattemammorna ett himla modernt begrepp; antar att jag hör till dessa, då mina barn var små under den tiden.

(Numera, utan att jag själv hunnit fatta det, är lattemamman förlegad och omodern).


 Nu gäller helt andra saker för småbarnsföräldrarna; utbudet är uppenbarligen oändligt med babybio, mamma-barn-yoga och jag vet inte allt :=)


Minns att gränssättning blev ett honnörsord (och curlingförälder ett skällsord) i småbarnskretsar och på de förskolor mina barn gick. Också inom pedagogiken för äldre barn/ungdomar (pluggade i mitten av 90-talet) blev ju detta superstort.


Var detta en följd, månntro, av att vi som fostrades under det fria 70-talet ynglade av oss under denna period? En motreaktion? Eller vad är det som gör att vissa fostringsbegrepp blir stora och fruktansvärt inne under en viss period?


För att sedan övergå i någonting annat stort och fruktansvärt inne?


Nu mera hör man inte talas om gränssättning i lika hög utsträckning, vill jag nog påstå. Diskuterade frågan med en förskollärare för en tid sedan, och som jag förstått det verkar utjämnade könsroller vara det som det jobbas allra hårdast med nu. Min bekanta berättade vidare, med ett léende på läpparna, att det närmast betraktas som "fult" att köpa någonting prinsessigt och rosa till sin lilla dotter... "Skall man följa trenden bör man helst ge henne en verktygslåda..."


Visst ligger det mycket i allt detta, men man kanske bör använda sitt egna sunda förnuft ibland också.


Allt går i trender, i en förhoppningsvis ständigt uppåtlutande spiral. Men att alltid ordagrannt läsa instuktionsboken kan nog bli en smula fånigt...

 

Eller?

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards