Direktlänk till inlägg 3 oktober 2014

Det fantastiska endorfinet

Av Beatrice F Wik - 3 oktober 2014 22:30


Är du som jag, en "kickmänniska" eller mår du bäst i lugn och ro?


Jag har alltid sökt mig till utmaningar och lite våghalsiga, riskabla situationer. Som ung, innan jag riktigt fattade vad som kunde hända, har jag utsatt mig för diverse faror som jag i nuläget ödmjukt tackar Honom där uppe för att allt gått bra. Det var allt ifrån att jag och en väninna liftade på nätterna till att jag åkte motorcykel i en fart som inte riktigt var helt klok, till att jag åkte roddbåt tillsammans med en pojkvän i ett vatten där slussarna kunnat sättas på vilken sekund som helst- vilket hade inneburit döden för oss. Gått balansgång på ett broräcke som också kunnat innebära döden- om jag ramlat ner. Testade tidigt att röka och dricka alkohol. Med mera... Jag har dock aldrig nyttjat narkotika, men det berodde nog mest på att jag inte umgicks i de kretsarna. Det fanns helt enkelt inget knark i min värld. (Lyckligtvis...)


Vad är det då som gör att vi kickar på dessa faror (vissa mer, andra mindre)?

Endorfinet.

Samma ämne som får oss att må bra när vi tränar.


Det är mycket vanligt att människor söker sig till situationer då kroppen tvingas gå på högvarv. Vare sig det handlar om att hålla tal fast man egentligen inte vågar, titta på en skräckfilm eller hoppa fallskärm så beror lyckokänslorna, som uppstår när man klarat av utmaningen, på neurobiologi.

Först frisätts stresshormonet adrenalin, hjärtat slår snabbare, andhämtningen blir djupare, blodkärlen drar ihop sig, blodtrycket blir högre och syresättningen av musklerna ökar. Det är det som kallas att få en adrenalinkick. Samtidigt frigörs endorfiner i kroppen som bidrar till att man upplever en lyckokänsla. På samma sätt som man får abstinens efter morfin kan vissa människor känna sig beroende av lyckoruset som infinner sig när man klarat av en läskig eller svår situation.


Endorfiner och olika stimuli

Alkohol förstärker endorfinernas effekt på hjärnans belöningssystem. Även choklad och mat med mycket fett och socker leder till ökad utsöndring av endorfiner. Endorfiner har en lugnande verkan på kroppen och det är därför sockersuget uppstår ofta i stressade situationer. När man är förälskad går kroppen på högvarv och endorfinerna utsöndras. Endorfinruset leder till att man upplever att man behöver mindre sömn, känner sig full av energi och att hungerkänslorna försvinner.


Vid träning aktiveras tunna nervtrådar som går från muskeln till det centrala nervsystemet. Denna aktivering ger upphov till en frisättning av endorfiner i hjärnan vilket förklarar varför muskelarbete ger upphov till en höjning av smärttröskeln, sänkning av blodtrycket och lyckokänslor. Denna biologiska mekanism bidrar till att många sportsmän upplever en känsla av abstinens då de tvingas till en tids ofrivilligt fysisk inaktivitet. Träningsnarkomani är en kombination av kemiskt beroende av endorfiner och ett psykiskt beroende.


Källa: Sund nu

 
 
Ingen bild

Sara

4 oktober 2014 12:47

Usch ja har gjort hemska saker som ung men man ville väll testa ! Åkte fast för snatteri till exempel .... För min del liksom för dig kan jag tänka att det inte var grupptrycket heller för vi har väll aldrig vart den typen av människor , har alltid varit ganska klara i våran identitet utan det var simpelt bara spänningen .... Nu har jag inga alls böjelser för sånt ha ha så jag antar att det var en knäpp tonårsgrej ! Ha en kanon dag bea ! Kram sara !

Beatrice F Wik

4 oktober 2014 14:25

Ja bedrövligt... Tur att åren går å man fattar att man kan skaffa endorfinet på vettigare sätt...

Snattat har jag faktiskt inte gjort, det har alltid varit det värsta jag vet när folk tar det som inte är deras, men jag kan inte klandra dig om du var ung och dum, det har man ju varit... ;(

Ska väl iofs inte skriva så här om ungdomar läser så jag säger istället: Det lönar sig att göra rätt, ju tidigare man blir klok o inser detta desto bättre. Enbart för en själv, det är i längden bara man själv som drabbas av de dumheter man gör.

Kram kram på dig

 
luvcatz

luvcatz

4 oktober 2014 12:59

Tack fröken för upplysningen :)

Ha en fin lördag fina du!

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

4 oktober 2014 14:18

Ja så äre serru!! =)
Detsamma vännen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards