Alla inlägg den 4 oktober 2014

Av Beatrice F Wik - 4 oktober 2014 22:18


Jag är verkligen insnöad på många sätt.

Kan tycka att det är underligt med människor som inte inser att just deras åsikt verkligen inte är den objektiva sanningen. Men när det kommer till historia... så ÄR det ju verkligen intressant :), det går inte att tycka något annat, jag förstår det verkligen inte. Jag seglade som barn med min familj tvärs över Vänern och såg greve Magnus Gabriel de la Gardies Läckö torna upp sig. Där och då var jag såld- för all framtid tror jag. (Min son är t o m döpt efter den greven, hahaha =)  Han heter Magnus Gabriel han med, med Gabriel som tilltalsnamn, hans föräldrar förlovade sig dessutom på Läckö slott.)  

Jag är verkligen en sån där tönt som fascineras av krigshistoria och är i mitt esse när jag får hålla på med det här på jobbet, berätta om allt det här.

Stormaktstiden, karolinertiden, så himla spännande att läsa om.

Jag vet att det finns rasister som roffat åt sig och tagit patent på Karl XII, men jag tänker ta honom tillbaka.

Det är ok att vara intresserad av karolinertiden och krig som Sverige fört. Det innebär inte per automatik att man är Sverigepatriot. Jag är det i alla fall inte, jag har till och med vallonrötter själv, så under den här tiden, 1600-talet, var mina förfäder utlänningar som kom från Vallonien till Sverige som smeder.


...Och det var så här det var då. Karl XII var enväldig härskare, lydde direkt under Gud. Han var den siste med den typen av makt, vilket jag förvisso tycker är toppen... att han var den siste alltså. Man bör inte FÖDAS att bli mäktig. Jag är ingen rojalist alls, tycker gott att Bernadottefamiljen kan dra sig undan nu. De har gjort sitt.

Däremot är det enormt spännande att läsa om hur det en gång var.

Av Beatrice F Wik - 4 oktober 2014 18:41


Jag är lustig... när jag läser igenom vad jag skrivit kan jag ibland känna "hjälp, tänk om jag med det jag skriver leder in någon stackars ung och vilsen själ på knepiga banor". Det är inte underligt att jag tänker så förvisso, eftersom jag tillbringar en rätt stor del av min vakna tid med barn och ungdomar. Lärare & mamma, totalt yrkesskadad.

Jag tänker nästan konstant på att jag med det jag gör är förebild för unga förmågor. Det är ju så, de tar efter, de är skapta att ta efter, hur ska de annars kunna lära sig livet?

Måste förvisso koppla bort det där ibland, men det är svårt, jag lever ju det livet.

I alla fall. Här kan det vara dumt tycker jag att inte förklara saker, jag har ju ingen koll på vem utöver mina små kamrater, som läser.

Inlägget om endorfiner.

Endorfiner är smärtstillande och det sägs att våra kroppar kan producera morfiner som gör att vi blir "höga" på riktigt alltså, av oss själva till en grad som överträffar en vanlig morfindos.

Många av oss söker efter kickar, vi vill åt endorfinet- det ger oss lyckorus. Eller de flesta vill väl må bra.

Endorfinet stimuleras av att vi utsätter oss för faror, som vi sedan klarar av. Till exempel.

Som ung har man inte lärt sig det här. Man tycker kanske det är spännande att snatta- och ta sig igenom, man gör kanske galna saker (som jag och säkert många andra unga typer gjort. Snattat har jag dock inte).

Detta är ju enbart dumt. Våra egna dumheter får vi käka upp, det är vi själva som får lida för det bara. Jag har gjort många dumheter i mitt liv, men det har enbart varit dumt och inget annat och det är absolut inget jag skulle göra om nu när jag blivit lite äldre och mindre korkad.

...Men det finns sätt att använda endorfinet klokt.

Träning är ett. Kärlek ett annat. Våra kroppar belönar oss till max när vi för släktet vidare, när vi alstrar en avkomma slås varenda belöninghormon på. Så måste det vara, annars skulle vi inte ha funnits här över huvud taget. Människosläktet skulle ha varit utdött sedan länge.

En annan häftig grej är ju att ta sig an utmaningar. Svåra saker som man inte tror att man ska klara av.

Men när man gör det- är det alldeles underbart.

Det där är kickar, äkta kickar!!! Rekommenderas varmt.

(Alltså inga galenskaper nu, ungar!!!)


Jag tror också att vi som individer har rejält varierande behov av det här med att övervinna faror.

Lästa någonstans att vi är skapta så, sedan urminnes tider, då vi tillsammans, som flock, ska överleva.

Vissa av oss mår bäst närmast lägerelden, andra ska ut i vidderna och härja, drar sig till utkanterna.


Mikael Persbrandt beskrev sin personlighet vid ett tillfälle som en som hellre var rädd än hade långtråkigt.

Jag håller inte med fullt ut, men jag vet att jag snabbt går ner mig och mår dåligt om jag inte utsätter mig för diverse saker, jag måste ha hinder att övervinna. Tuffar allt på rakt fram som på räls blir jag ganska snart rastlös och tom ångestfylld och skulle jag bara gå hemma som fd generationers hemmafruar hade jag blivit galen. På riktigt.

Andra tycker om det, lugn och ro- och det är som sagt bra att vi är olika.

Vi måste vara olika, det är meningen att vi ska vara det.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards